Miljarder pund går förlorade vid avbrutna mobilköp

Trots att en stor del av trafiken till näthandeln går genom mobiltelefonen ger handeln via mobilen fortfarande inte så stora intäkter, vilket enligt en ny studie kan bero på att många köp avbryts.

Ehandel.se har i flera led gjort undersökningar av den svenska marknaden som visat på att trots att allt fler surfar in på e-handelssajter via mobiltelefoner kommer fortfarande inte speciellt stor andel av intäkterna in den vägen.

I våras konstaterade vi att 35 procent av trafiken gick via mobilen, men bara 16 procent av intäkterna. Nu har intäkterna ökat till 23 procent, men det har skett samtidigt som andelen av den totala trafiken blivit allt större.

Annons

- Vi kan konstatera att mobiler inte är någon kassako i dagsläget och att fler e-handlare förmodligen måste anpassa sina nätbutiker. I dagsläget registrerar Ehandelsindex 2082 e-handlare med responsiva sajter, av nästan 11 000. Utav dessa har 672 en separat mobilsajt, vilket kan överlappa med de responsiva. Det är dock uppenbart att många ännu inte har tagit steget, vilket förmodligen påverkar hela branschens intäker ifrån den mobila kanalen, skrev Julius Gunnilstam, chefredaktör på Ehandel.se när den första undersökningen var klar.

Motsvarar 6 miljarder GBP

Nu meddelas det i en brittisk rapport, The 2015 Jumio Mobile Consumer Insights Study, att över hälften, 55 procent, av alla brittiska mobilanvändare någon gång avbrutit ett köp via telefonen. Junio beräknar att den tappade mobilförsäljningen motsvarar ett värde av sex miljarder brittiska pund.

- I takt med att mobila transaktioner fortsätter att skjuta i höjden, gör avbrutna köp, ofullständiga kontoöppningar, och förlorade intäkter detsamma, säger Marc Barach, Chief Marketing Officer på Jumio.

Som orsaker till de avbrutna mobilköpen angav de tillfrågade i studien långsamma laddningstider (32%), komplicerad betalningsprocess (27%) och svårigheter med att avsluta köpet (26%). Först på fjärde plats, med 21 procent, kom att kunden var osäker på själva köpet.

De avbrutna köpen förekom framför allt inom kläder och accessoarer, följt av mat och dryck samt resor. Omkring en tredjedel av de som avbröt sina mobiltransaktioner ska enligt studien inte ha försökt en andra gång.

Annons