Annons

23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

Analys: 23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

2015-08-21 12:30

23% av intäkterna inom e-handeln och 30% av alla ordrar kommer nu från mobilen visar vår analys av 200 e-handlares Google Analytics-konton med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor

I juli kunde vi läsa om den mobila handelns frammarsch i Europa och i Sverige ser vi också en stark ökning.

Andelen intäkter via mobil har ökat från 6% till 23%

 

I vår statistiktjänst Analytics tittar vi tillbaka så långt som till april 2013. Då var andelen intäkter från mobiltelefoner knappa 6%. Fram till juli i år har den andelen ökat med sjutton procentenheter och är alltså nu, drygt två år senare, uppe i 23%.

Ännu större ökning i andel ordrar - från 7% till 30%

Annons
Annons

När det gäller andelen ordrar har vi under samma tidsram en ännu starkare ökning. Från att i april 2013 ha legat på 7%, har andelen ökat med hela tjugotre procentenheter till 30%. 

Även handeln via surfplattor ökar. Förändringen är dock inte lika stor som via mobiltelefon. Men under samma period ser vi en ökning från 9-10% till 15% både när det gäller andelen intäkter och andelen ordrar.

Under 2017 blir köp via mobil mer populärt än köp via desktop

Att handla via mobilen blir mer och mer populärt och inom en ganska snar framtid ser det ut som att en majoritet av alla köp kommer ske just via mobilen och inte via datorn. Denna vändning kommer troligen ske någon gång under 2017.

Statistiken kommer från cirka tvåhundra av medlemmarna från vår statistiktjänst Analytics med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor under tidsperionden april 2013 till juli 2015 varav 329 miljoner är från de tre sista månaderna. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Annons
PostNords VD ryter ifrån:

PostNords VD ryter ifrån: "Direkt felaktigt i SvD"

PostNord tillbakavisar SvD:s uppgifter om att chaufförer skulle ha struntat i att köra ut paket.

Annons
Annons

Riskkapital bäddar för madrasskrig på nätet

New York-baserade Helix Sleep plockar in 7,4 miljoner dollar för att skala upp sin skräddarsydda madrass-verksamhet.

Rekord i BGA Fotos e-handel - ökade med 150% i augusti

Rekord i BGA Fotos e-handel - ökade med 150% i augusti

BGA Fotobutik har sålt för 1,25 miljoner på nätet hittills i augusti.

Norgesgruppen går online med ännu en livsmedelskedja

Norgesgruppen går online med ännu en livsmedelskedja

Efter Meny är det nu dags för Spar att börja med e-handel. Därmed blir man den andra livsmedelskedjan som går online i Norge.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tesco låter kunder beställa och hämta samma dag

Den brittiska dagligvarukedjan utökar sitt click and collect-alternativ med upphämtning i butik samma dag.

Amazon testar 30-timmarsvecka men utan betalt

E-handelsjätten kör egen variant på lägre arbetstid.

Paysons nya snabbkassa nu till WooCommerce

Paysons nya snabbkassa nu till WooCommerce

Betalleverantören har rullat ut en Wordpress-modul för den nyligen lanserade betallösningen PaysonCheckout 2.0.

1
Annons
Annons
Ny smart kasse ska göra Coop till nummer ett på nätet

Ny smart kasse ska göra Coop till nummer ett på nätet

Coop lanserar Smartkassen - en tjänst som låter kunden kombinera recept med lösplock.

Amazon tar sikte på Chicago med sin femte butik

E-handlaren fortsätter att expandera i den fysiska världen med ännu en planerad butiksöppning.

Modeveteranen Oscar Åsman ska leda nya Manofakind.se

Modeveteranen Oscar Åsman ska leda nya Manofakind.se

Retail and Brands rekryterade internt och hittade Oscar Åsman till tjänsten som operativ chef på den nya e-handeln Manofakind.se.

Handelsministern: "Det kommer att vara möjligt att ta olika priser i olika länder"

Sveriges EU- och handelsminister är "väldigt intresserad" av att e-handeln växer och vill skapa en balans mellan företagens och konsumenternas intressen.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem