Annons

23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

Analys: 23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

2015-08-21 12:30

23% av intäkterna inom e-handeln och 30% av alla ordrar kommer nu från mobilen visar vår analys av 200 e-handlares Google Analytics-konton med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor

I juli kunde vi läsa om den mobila handelns frammarsch i Europa och i Sverige ser vi också en stark ökning.

Andelen intäkter via mobil har ökat från 6% till 23%

 

I vår statistiktjänst Analytics tittar vi tillbaka så långt som till april 2013. Då var andelen intäkter från mobiltelefoner knappa 6%. Fram till juli i år har den andelen ökat med sjutton procentenheter och är alltså nu, drygt två år senare, uppe i 23%.

Ännu större ökning i andel ordrar - från 7% till 30%

Annons
Annons

När det gäller andelen ordrar har vi under samma tidsram en ännu starkare ökning. Från att i april 2013 ha legat på 7%, har andelen ökat med hela tjugotre procentenheter till 30%. 

Även handeln via surfplattor ökar. Förändringen är dock inte lika stor som via mobiltelefon. Men under samma period ser vi en ökning från 9-10% till 15% både när det gäller andelen intäkter och andelen ordrar.

Under 2017 blir köp via mobil mer populärt än köp via desktop

Att handla via mobilen blir mer och mer populärt och inom en ganska snar framtid ser det ut som att en majoritet av alla köp kommer ske just via mobilen och inte via datorn. Denna vändning kommer troligen ske någon gång under 2017.

Statistiken kommer från cirka tvåhundra av medlemmarna från vår statistiktjänst Analytics med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor under tidsperionden april 2013 till juli 2015 varav 329 miljoner är från de tre sista månaderna. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Annons
Upp till bevis för nätbutikernas chattfunktioner

Vi testar: Upp till bevis för nätbutikernas chattfunktioner

Tonerlagret har nyligen lanserat en chatt som ska vara den "mest bemannande" på nätet. Vi bestämde oss för att kolla om det kan tänkas ligga någon sanning i påståendet.

Annons
Annons

Kunderna Swishar gärna men tömmer inte strumplådan

Kort efter det att nätbutiken Calzessa kopplat på Swish var betalmetoden den tredje mest populära, det genomsnittliga ordervärdet är dock lågt.

EU:s e-paket är här med tvång och kanske lägre priser

EU:s e-paket är här med tvång och kanske lägre priser

E-handlare ska gärna omfamna hela den inre marknaden men kan slippa skicka paket inom hela EU.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt verktyg ska få <nobr>e-handlare</nobr> att följa lagen

Nytt verktyg ska få e-handlare att följa lagen

Studentapans grundare har en ny lösning på den krångliga kaklagen.

1
Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Apple-återförsäljaren Macforum växer och förvärvar MacHuset och mhstore-butikerna i Borås, Halmstad, Jönköping och Växjö.

Snart bombarderar svenskarna sina mammor med blommor

Inför helgens Mors dag-firande har landets blomsterhandlare bråda dagar.

Annons
Annons
Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Google kommer utöka sina annonser och enligt experter på området handlar det om stora förändringar.

Johan Lindberg lämnar Billmate i Mattias Hultbergs händer

VD-byte hos betalleverantören Billmate med säte i Malmö.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem