Annons

23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

Analys: 23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

2015-08-21 12:30

23% av intäkterna inom e-handeln och 30% av alla ordrar kommer nu från mobilen visar vår analys av 200 e-handlares Google Analytics-konton med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor

I juli kunde vi läsa om den mobila handelns frammarsch i Europa och i Sverige ser vi också en stark ökning.

Andelen intäkter via mobil har ökat från 6% till 23%

 

I vår statistiktjänst Analytics tittar vi tillbaka så långt som till april 2013. Då var andelen intäkter från mobiltelefoner knappa 6%. Fram till juli i år har den andelen ökat med sjutton procentenheter och är alltså nu, drygt två år senare, uppe i 23%.

Ännu större ökning i andel ordrar - från 7% till 30%

Annons
Annons

När det gäller andelen ordrar har vi under samma tidsram en ännu starkare ökning. Från att i april 2013 ha legat på 7%, har andelen ökat med hela tjugotre procentenheter till 30%. 

Även handeln via surfplattor ökar. Förändringen är dock inte lika stor som via mobiltelefon. Men under samma period ser vi en ökning från 9-10% till 15% både när det gäller andelen intäkter och andelen ordrar.

Under 2017 blir köp via mobil mer populärt än köp via desktop

Att handla via mobilen blir mer och mer populärt och inom en ganska snar framtid ser det ut som att en majoritet av alla köp kommer ske just via mobilen och inte via datorn. Denna vändning kommer troligen ske någon gång under 2017.

Statistiken kommer från cirka tvåhundra av medlemmarna från vår statistiktjänst Analytics med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor under tidsperionden april 2013 till juli 2015 varav 329 miljoner är från de tre sista månaderna. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta