Annons

23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

Analys: 23% av Svensk e-handels omsättning kommer nu via mobilen

2015-08-21 12:30

23% av intäkterna inom e-handeln och 30% av alla ordrar kommer nu från mobilen visar vår analys av 200 e-handlares Google Analytics-konton med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor

I juli kunde vi läsa om den mobila handelns frammarsch i Europa och i Sverige ser vi också en stark ökning.

Andelen intäkter via mobil har ökat från 6% till 23%

 

I vår statistiktjänst Analytics tittar vi tillbaka så långt som till april 2013. Då var andelen intäkter från mobiltelefoner knappa 6%. Fram till juli i år har den andelen ökat med sjutton procentenheter och är alltså nu, drygt två år senare, uppe i 23%.

Ännu större ökning i andel ordrar - från 7% till 30%

Annons
Annons

När det gäller andelen ordrar har vi under samma tidsram en ännu starkare ökning. Från att i april 2013 ha legat på 7%, har andelen ökat med hela tjugotre procentenheter till 30%. 

Även handeln via surfplattor ökar. Förändringen är dock inte lika stor som via mobiltelefon. Men under samma period ser vi en ökning från 9-10% till 15% både när det gäller andelen intäkter och andelen ordrar.

Under 2017 blir köp via mobil mer populärt än köp via desktop

Att handla via mobilen blir mer och mer populärt och inom en ganska snar framtid ser det ut som att en majoritet av alla köp kommer ske just via mobilen och inte via datorn. Denna vändning kommer troligen ske någon gång under 2017.

Statistiken kommer från cirka tvåhundra av medlemmarna från vår statistiktjänst Analytics med en sammanslagen omsättning på 2,3 miljarder kronor under tidsperionden april 2013 till juli 2015 varav 329 miljoner är från de tre sista månaderna. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Annons
Sarah Wittbom lämnar:

Sarah Wittbom lämnar: "Känner mig oerhört stolt"

Efter sex år lämnar Sarah Wittbom posten som VD för Nordic eCommerce Knowledge.

2
Annons
Annons

Winefinder tar till Expressen för att nå svenska folket

Tidningens recepttjänst ska ge läsarna vinförslag.

<nobr>E-handlare</nobr> exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Avslöjande: E-handlare exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Miintos kunders personliga information ligger öppet på Internet.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Läcka: Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Teknikstyrkan ska utökas med 1000 personer.

Google planerar marknadsplats för drönarleveranser

Snabbmat ska skickas ut med drönare via ny e-marknadsplats.

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk <nobr>e-handel</nobr>”

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk e-handel”

Danska nätbutiker har länge efterfrågat mer moms i hemlandet vid e-handel i utlandet.

Annons
Annons
Trög start för e-handeln på Pinterest

Trög start för e-handeln på Pinterest

Varuhuskedjan Macy's har hittills haft svårt att få utdelning för sina e-handelssatsningar på Pinterest.

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Svenska eEquity leder en investeringsrunda i Swap.com.

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Företaget som bedrivit e-handel sedan 1995 får för första gången en butikschef till den fysiska butiken.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem