Mio e-handelsökar med större lager – siktar på 100 000 kvm

Köper upp logistikfastighet och en tomt att expandera på.

Med 26 miljoner besökare om året och flera miljarder i omsättning har e-handeln vuxit till möbeljätten Mios största försäljningskanal. Men en växande e-handel kräver förstås en proffsig logistik, och nu väljer Mio att göra en storsatsning just på logistikområdet.

LÄS ÄVEN: Mio: "E-handeln är vår största säljkanal"

Annons
Annons

- Vi känner att med våra tillväxtplaner så är logistiken en extremt viktig del. Med det här förvärvet får vi större möjligheter att införa både mer precisa och snabbare leveranser, samt att kunna erbjuda ett större sortiment, säger Mios vd Björn Lindblad till Ehandel.se.

Går från 40 000 till 100 000 kvm

Förvärvet går ut på att Mio köper den fastighet i Tibro där företaget redan har sitt servicekontor och sitt centrallager, en fastighet som möbelföretaget tidigare har hyrt. I samma veva köper Mio dessutom 225 000 kvadratmeter mark av Tibro kommun.

Ambitionen är att använda den köpta tomten till att bygga ut lagerutrymmet från nuvarande 40 000 till totalt 100 000 kvadratmeter. När det är gjort får företaget möjlighet att både bredda sortimentet och att ha flera av varorna på det egna lagret. Som det är i dag skickas en del e-handelsbeställningar från Mios leverantör direkt till den e-handlande konsumenten.

- Vi pratar om att ha en kanal att möta kunderna i, och då är logistiken en extremt viktig del, konstaterar Björn Lindblad.

LÄS ÄVEN: Leveransflopp hos Mio: "Är medvetna om problemet"

"E-handeln driver på förväntningar"

Precis som i dag kommer lagerlokalerna i Tibro att både stå för leveranser till Mios varuhus och till att hantera e-handelsbeställningar. Men Björn Lindblad gör ingen hemlighet av att den växande e-handeln är en viktig orsak till affären.

- E-handeln driver på både utvecklingen och kundernas förväntningar, och vi måste kunna möta kundernas behov. Vi måste vara minst lika bra som andra branscher när det kommer till logistiken.

Är logistiken kanske till och med viktigare när man arbetar med otympliga produkter som möbler?

Annons
Annons

- Nja, kanske inte viktigare, men det är klart att kan vi vara tio procent snabbare, tio procent bättre och tio procent mer effektiva så gör det väldigt stor skillnad i möbelbranschen. Det blir en väldigt bra hävstångseffekt.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!