M.nu ökade 100 procent på tre år – toppar 21 miljoner

Stabil tillväxt i flera år för e-handlaren M.nu som nu satsar internationellt.

På tre år har omsättningen hos M.nu, som säljer produkter inom hemautomation på nätet, ökat från 9,4 miljoner till strax över 21 miljoner kronor. Det framkommer i bolagets årsrapport för 2016/2017, som nyligen blev tillgänglig för allmänheten.

M.nu stängde sitt verksamhetsår den 30 april i år, och kunde då konstatera att omsättningen hade nått upp till knappt 21,3 miljoner kronor. Det innebär en ökning på knappt 20 procent jämfört med samma period förra året.

Annons
Annons

- Det är skönt att se att konceptet uppskattas av kunderna och att de faktiskt handlar mer. Planen är förstås att vi ska fortsätta att växa, säger VD:n och grundaren Erik Freiholtz till Ehandel.se.

Enligt Erik Freiholtz har allt som M.nu gjort hittills varit väldigt långsiktigt. Bolaget har knappt lagt några pengar på marknadsföring, utan istället förlitat sig på att kunderna ska bli nöjda och sprida ryktet om butiken vidare, till exempel genom att ge höga betyg på prisjämförelsesajter. E-handeln och dess produkter har hela tiden legat rätt i tiden, som Erik Freiholtz uttrycker det.

Når ut till en bredare målgrupp

Nu är det dock siktet inställt på fortsatt tillväxt, och därför satsar M.nu på mer riktade insatser. Sedan i december arbetar Erik Freiholtz på heltid med M.nu, som på tio år har gått från att vara en hobby till att i dag ha totalt sex heltidsanställda.

Och på senare tid tycker han sig ha märkt att M.nu verkar tilltala en bredare målgrupp.

- Tidigare var det mer early adopters, men nu upplever vi att det kommer mer grundläggande frågor till kundtjänsten, vilket tyder på att vi börjar nå ut till en bredare massa. Därmed inte sagt att vi har nått hela massan, men det känns som att vårt sortiment börjar bli mer folkligt.

Men med satsningar på tillväxt kommer som bekant ofta kostnader. Samtidigt som omsättningen alltså har ökat, har företagets resultat - som dittills också hade ökat stadigt - sjunkit från 1,8 miljoner kronor för verksamhetsåret 2015/2016 till knappt 1,3 miljoner kronor för 2016/2017. Det innebär alltså en minskning på en halv miljon kronor. 

Internationell sajt på gång i november

Enligt Erik Freiholtz beror det nya lägre resultatet bland annat på att företaget har investerat en del pengar i en ny teknisk plattform, samt att mer pengar numera går till PR-kostnader.

- Och det är ju något som ska ge effekt på längre sikt. Sen arbetar jag ju som sagt heltid och det är klart att det även kostar lite mer med lönen då, säger han.

Annons
Annons

Inom kort kommer M.nu att bland annat att lansera en internationell sajt, ett projekt vi nyligen kunde berätta att företaget har fått ett bidrag på 250 000 kronor till.

- Om allt går som det ska så kan den nya sajten vara klar i november. Men det är inte jättebråttom, för det är inte så att vi står och faller med den. Vi ser hellre att det tar lite tid och blir ordentligt gjort, avslutar Erik Freiholtz.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!