Analys: Mobilen dominerar snart trafiken till svensk e-handel

Vi tittar på besöksstatistiken från cirka 200 e-handlares Google Analytics-konton och konstaterar att andelen besök från mobila enheter fortsätter att öka.

Andelen besök från mobila enheter toppade i juli på 60%

I mars kom vändpunkten då trafiken från mobila enheter gick om trafiken från datorer. Sedan dess har det varit en stadig ökning och under sista veckan i augusti kom 55% av besöken från mobiler och surfplattor med en topp i juli på hela 60%.

Annons

Mobilen på väg att ta över trafiken

Snart kommer vi se att mobilen på egen hand dominerar besöksstatistiken hos de svenska e-handlarna. Speciellt populärt är mobilanvändandet under ledighet och semester. I slutet av juli och början av augusti kom 43% av besöken från mobiler medan besök via dator gick ner till 40%. Om trenden håller i sig får vi se en topp igen under julen och från och med mars nästa år ser det ut som att majoriteten av svensk e-handels trafik kommer från just mobiler.

Konvertering i mobilen fortfarande sämre men ökar snabbare

I mars skrev vi om hur konverteringen var betydligt sämre i mobilen jämfört med datorn och så är det fortfarande. I slutet av augusti i år låg den på 2,72% för datorer och 1,64% för mobilen. Men när vi jämför mot siffrorna i januari 2014 ser vi att det är en något större ökning för mobilen. Sedan dess har konverteringen för datorer ökat med 0,35 procentenheter men för mobilen med 0,66 procentenheter.

I vår statistiktjänst Analytics har vi tittat på statistik från cirka tvåhundra av medlemmarna under tidsperioden januari 2014 till augusti 2015. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Annons