Annons

Mobilen kommer att totalkrossa denna sommar

Mobilen kommer att totalkrossa denna sommar

2018-05-16 12:30

Var redo att ta emot de konverteringsovänliga besökarna.

I går var vi tyvärr tvungna att meddela att svensk e-handel just nu står stilla. Det säljs förstås fortfarande en hel del via nätet men tillväxten är i princip noll efter att värmeböljan nått Sverige.

LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Vi nämnde även då att mobilen är lite av räddaren i nöden när det kommer till sommarvärmen, eftersom konsumenterna nu kan e-handla från stranden om de så önskar. Vi har även sett en rejäl ökning i mobilanvändandet de senaste åren och då speciellt under sommarmånaderna.

Rekord i mobila besök

Analysavdelningen på Ehandel.se har tittat på hur det kommer att se ut i år och vi kommer med stor sannolikhet att nå en historisk topp för shopping via mobiltelefoner.

Följande graf visar prognosen för andelen besök som väntas komma in via traditionella datorer under juni, juli och augusti månad.

De traditionella datorerna dalar:

Annons
Annons

"Tre av fyra besök mobilt"

Indirekt kan vi se att mobila enheter kommer att totaltdominera trafiken till e-handlare. Mobiltelefonerna kommer att stå för över 65 procent av alla besök till e-handlare under juni och juli. Surfplattorna är inte med i spelet och ligger fortsatt med runt 10 procent av e-handelstrafiken.

- I juli, månaden som är den mest mobilintensiva när det kommer till e-handelsbesök, väntas andelen besök via desktop nå under 25 procent. Tre av fyra besök kommer alltså ske via en mobil enhet, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Om detta låter positivt, i och med att fler kanske handlar trots att de är ute i värmen, så finns det tyvärr en brasklapp i ekvationen. Det är det faktum att konverteringen har visat sig vara mycket lägre i mobilen.

LÄS ÄVEN: Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Konverteringen är dock något man kan jobba med. Bättre att ha besökare via mobilen än inga besökare alls.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta