Annons

Mobilen kommer att totalkrossa denna sommar

Mobilen kommer att totalkrossa denna sommar

2018-05-16 12:30

Var redo att ta emot de konverteringsovänliga besökarna.

I går var vi tyvärr tvungna att meddela att svensk e-handel just nu står stilla. Det säljs förstås fortfarande en hel del via nätet men tillväxten är i princip noll efter att värmeböljan nått Sverige.

LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Vi nämnde även då att mobilen är lite av räddaren i nöden när det kommer till sommarvärmen, eftersom konsumenterna nu kan e-handla från stranden om de så önskar. Vi har även sett en rejäl ökning i mobilanvändandet de senaste åren och då speciellt under sommarmånaderna.

Rekord i mobila besök

Analysavdelningen på Ehandel.se har tittat på hur det kommer att se ut i år och vi kommer med stor sannolikhet att nå en historisk topp för shopping via mobiltelefoner.

Följande graf visar prognosen för andelen besök som väntas komma in via traditionella datorer under juni, juli och augusti månad.

De traditionella datorerna dalar:

Annons
Annons

"Tre av fyra besök mobilt"

Indirekt kan vi se att mobila enheter kommer att totaltdominera trafiken till e-handlare. Mobiltelefonerna kommer att stå för över 65 procent av alla besök till e-handlare under juni och juli. Surfplattorna är inte med i spelet och ligger fortsatt med runt 10 procent av e-handelstrafiken.

- I juli, månaden som är den mest mobilintensiva när det kommer till e-handelsbesök, väntas andelen besök via desktop nå under 25 procent. Tre av fyra besök kommer alltså ske via en mobil enhet, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Om detta låter positivt, i och med att fler kanske handlar trots att de är ute i värmen, så finns det tyvärr en brasklapp i ekvationen. Det är det faktum att konverteringen har visat sig vara mycket lägre i mobilen.

LÄS ÄVEN: Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Konverteringen är dock något man kan jobba med. Bättre att ha besökare via mobilen än inga besökare alls.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta