Annons

Mobiltelefonen tappar alltid i december Julen är inte mobiltelefonens högtid

Analys: Mobiltelefonen tappar alltid i december

2015-12-11 14:35

Om du trodde att konsumenterna handlade mer med mobilen under julhandeln så hade du fel, i alla fall i andelen köp.

Vi, och i princip alla andra, raporterar ofta om den mobila handelns framfart. Senast var det Fyndiq som lanserade en app och samtidigt berättade att 40 procent av köpen kom in via mobila enheter. I vissa branscher, exempelvis mode, är ofta majoriteten av köpen mobila.

Trafiken från mobila enheter har sedan i mars i år gått om trafiken ifrån stationära datorer och laptops. Vi lever helt enkelt i en mobil värld även om köpen ännu inte domineras av den lilla enheten vi har i fickan.

Låt oss plocka bort surfplattorna, som är inkluderade i mobila enheter, för en stund och titta på det vi har i fickan, det vill säga ficktelefonen, mobilen, nallen, smartphonen.

Nästan en tredjedel mobila order

De senaste månaderna har 28-29 procent av den totala ordermängden kommit in via mobiltelefoner. Besöken till e-handlare från våra ficktelefoner ligger samtidigt på 38-39 procent.

Under julen händer dock något oväntat. Enligt våra analyser sjunker nämligen andelen order genom mobilen under december. En period man kanske skulle kunna tro att fler handlar via mobilen, när julstressen är som högst. Det verkar dock som att man oftare drar fram den bärbara datorn, eller surfplattan, för att shoppa loss rejält under julhandeln.

Antal order via mobilen har under december, både 2013 och 2014, varit lägre i procentandel jämfört med november och oktober.

Andel order via mobiltelefoner

Andelen order via mobil har stadigt ökat de senaste åren, med dipp i december månad

Annons
Annons

Även om det är lite mindre populärt att mobilshoppa under december så står fortfarande order via smartphones för över en fjärdedel av alla order. Vi beräknar att det för december kommer handla om 26-27 procent.

Detta kan jämföras med december 2014 då endast 16 procent av antalet order som kom in lades via en mobiltelefon. Vi pratar alltså fortfarande om en rejäl ökning år till år. Mobilen tar allt mer av e-handeln men just i december saktar tillväxten in lite.

Eftersom antal order förstås ökar i december kan vi även konstatera att det är desktop och surfplattor som plockar andelar ifrån mobiltelefonen, ungefär i jämn omfattning. Man handlar helt enkelt mindre på språng och förmodligen istället i lugn och ro hemma i soffan på en bärbar dator alternativt en surfplatta.

 

Statistiken kommer från cirka 250 medlemmar från vår statistiktjänst Analytics. Som e-handlare kan man bli medlem här och jämföra sin egen butik med snittet för sin bransch eller hela Sveriges e-handel.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta