Annons

Mobiltelefonerna står nu för 50 procent av alla order Kunderna älskar att handla i sina mobiltelefoner

Mobiltelefonerna står nu för 50 procent av alla order

2017-08-11 09:22

Juli 2017 blev den första månaden någonsin som mobiltelefonerna på egen hand drog in hälften av alla e-handelsorder.

Med en uppsjö av sociala medier som Snapchat, Twitter, Instagram och inte minst klassikern Facebook, att hålla koll på, är det kanske inte så konstigt att många ständigt har sin mobiltelefon inom nära räckhåll. Och de senaste åren har det blivit allt mer tydligt att det är just mobiltelefonerna man som e-handlare måste anpassa sig till - åtminstone om man vill hitta vägen till de yngre konsumenternas hjärtan. 

Vi kunde redan i januari avslöja att 2016 blev det första året då de mobila enheterna totalt sett stod för fler e-handelsköp än desktop. Då räknades dock både mobiltelefoner och surfplattor in, och det framgick inte hur många order som lades från respektive enhet - även om många rapporter har visat på mobiltelefonens stadiga ökning.

Juli populär mobilmånad

Nu kan vi berätta att vi har passerat ännu en milstolpe i e-handelsteknikens spännande resa. Årets julimånad blev nämligen den första månaden någonsin då andelen order i svensk e-handel som lades via en mobiltelefon kom upp i 50 procent. Det innebär alltså att hälften av alla e-handelsköp nu görs i en mobiltelefon, samtidigt som resten görs via desktop eller en surfplatta. Mer exakt nådde desktop upp till 37 procent under månaden, samtidigt som surfplattorna stannade på 13 procent av andelen order. 

Att det stora skiftet kom just under årets mest populära semestermånad kommer inte som en överraskning.

- Juli är en av de månader som normalt har ganska hög andel order lagda via mobiltelefon, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se. 

Det kan dock också ha spelat in att roamingavgifterna inom EU togs bort den 15 juni i år, vilket innebär att det nu är gratis för svenskarna att e-handla i mobiltelefonen även under utlandssemestern.

Annons
Annons

Historiskt låg andel desktop

De senaste åren har utvecklingen sakta men säkert gått till mobiltelefonernas fördel. När vi tittar tillbaka på tidigare månader ser vi tydligt att mobiltelefonerna har ökat samtidigt som desktop och surfplattorna har minskat i popularitet.  

Under år 2015 stod desktop för över 50 procent under alla månader. Året efter hade andelen sjunkit till att ligga konstant över 40 procent, men under 50 procent. Juli 2017 är troligtvis den första månaden någonsin då andelen e-handelsorder via desktop låg på under 40 procent. 

Utvecklingen månad för månad sedan januari 2015:

  desktop mobile tablet
       
2015-01 56% 23% 21%
2015-02 57% 23% 20%
2015-03 57% 23% 19%
2015-04 55% 25% 20%
2015-05 54% 26% 20%
2015-06 53% 28% 19%
2015-07 50% 31% 19%
2015-08 52% 30% 18%
2015-09 53% 30% 17%
2015-10 52% 31% 17%
2015-11 51% 31% 18%
2015-12 51% 31% 18%
       
2016-01 48% 34% 18%
2016-02 49% 34% 17%
2016-03 47% 36% 17%
2016-04 48% 34% 17%
2016-05 47% 35% 17%
2016-06 45% 38% 17%
2016-07 43% 40% 17%
2016-08 46% 38% 16%
2016-09 46% 38% 16%
2016-10 45% 40% 16%
2016-11 44% 40% 15%
2016-12 45% 40% 15%
       
2017-01 43% 42% 15%
2017-02 42% 43% 15%
2017-03 43% 43% 15%
2017-04 42% 43% 15%
2017-05 41% 45% 14%
2017-06 40% 47% 14%
2017-07 37% 50% 13%

All data är hämtad från Ehandel.se Analytics, en tjänst där cirka 300 e-handlare delar med sig av sin försäljningsstatistik .  

LÄS ÄVEN: E-handlarna kartlagda - så använder ni sociala medier

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem