Annons

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

2018-06-21 16:00

Ny het funktion.

Facebook-ägda Instagram är mycket hett bland e-handlare just nu. Förutom att vara ett bra ställe där man kan bygga upp sin e-handel och att jobba ihop med influencers, så har nätverket numera även populära kommersiella funktioner som nya Instagram Shopping.

Instagram är lite av Facebooks stjärna just nu och därmed är det inte konstigt att man fortsätter att satsa och testa nya saker i nätverket. I går fick vi se en stor lansering då Instagram nu verkar ta sig an jätten YouTube, med en helt ny funktion som även kommer med en separat app.

Instagram TV, eller IGTV, som den kallas är en ny videosatsning ifrån företaget, som siktar på att erbjuda långa videor i porträtt-format. En svensk e-handlare var mycket snabb att anamma funktionen för att promota sin butik.

LÄS ÄVEN: Försäljningsboost på 200% med Instagram Shopping

Det handlar inte helt oväntat om modebutiken Chiquelle, som även var mycket snabba att hoppa på Instagram Shopping när det lanserades tidigare i år.

Annons
Annons
- Vi laddade ner appen och aktiverade vår TV-kanal på Instagram i morse och har börjat arbeta med den direkt. Det är ett fantastiskt ytterligare verktyg för oss, eftersom vi skapar en hel del content och speciellt videor ifrån photo shoots, behind the scenes och on location-videor, säger Pouya Boland, grundare och vd på Chiquelle.

Den nya funktionen har en egen sektion i Instagrams vanliga app men finns även att ladda ner som en separat mobilapp med namnet IGTV.

Vad är fördelen jämfört med Instagram Stories och videor på tidslinjen?

- Det känns mer som ett underhållningsmedium, eftersom vi kan ladda upp mycket längre videor. I stories och inlägg så är vi begränsade till videor på 15 sekunder och 1 minut. Med denna nya funktion så kan vi visa upp mer än endast en kompakt och kort “kommersiell video”.

Pouya Boland berättar också att de tittar på att samarbeta med influencers i detta nya TV-format. Vi frågade honom också hur han ser på likheterna med YouTube.

- Jag tycker att video har fungerat bra i nyhetsflödet på Instagram. Oavsett om det är YouTube de siktar på eller inte så kommer de att bli framgångsrika, då videorna känns mer levande och aktuella, vilket gör det intressant för alla. Vi planerar att göra mycket med den nya funktionen, säger Pouya Boland.

Oavsett om du tror på den nya funktionen eller inte så noterar vi att de varumärken som just nu lägger upp innehåll i IGTV får en rejält fin notis i appen, som lockar in följarna att titta på innehållet. Något som i sig kanske kan göra det värt att testa funktionen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta