Multikanal är inte för alla? – Butikskedja planerar stänga ner sin E-handel

Knappt tre veckor efter att Anders Andersen publicerat det kontroversiella blogginlägget hos oss med rubriken "Profitable Multichannel E-commerce doesn’t exist" så framkommer det att en stor butikskedja planerar att stänga sin e-handel.

Kristian Hagset, ifrån Nordic eCommerce Knowledge, publicerade igår ett mycket intressant blogginlägg gällande ett möte med en "kollega" i branschen. Denna person jobbar som distanshandelschef på en stor detaljhandelskedja som i dagsläget bedriver e-handel. Detta samtidigt som de expanderar med butiker i flera länder.

Annons

På frågan om hur det gick med deras e-handel fick Kristian ett svar han inte väntade sig. De har nämligen tänkt lägga ner sin e-handel till hösten. Det är ett strategiskt beslut ifrån deras sida. E-handeln omsätter inte tillräckligt mycket och kostar för mycket att driva. Även om omsättningen ska motsvara en av deras butiker i storlek, vilket sägs vara mer än många svenska e-handlare skulle drömma om, så är det tydligen inte tillräckligt.

Kristian tror inte att de tänkt på den omsättning som e-handeln skapar i deras fysiska butiker. Något som förmodligen skulle göra deras beslut att stänga e-handeln svårare. De ska dock ha kvar sidan men själva köpknappen kommer försvinna och sidan skall agera katalog istället. Kristian skriver följande:

"Stänger de ner hela sin sajt då? Nej, de ska ha en komplett produktsajt kvar med bland annat lagersaldo för de olika butikerna.
...
Dock så är min gissning att denna sajten kommer att självdö då det blir ännu svårare att motivera nödvändiga investeringar i att hålla sajten uppe på en acceptabel nivå för kunderna. Om de inte tjänar pengar på sajten varför ska de investera i den då? Inte blir det lättare heller när deras största konkurrent är mitt inne i ett av Sveriges största e-handelsprojekt med en gigantinvestering i en helt ny lösning som kommer att lanseras inom 1 år."

Vilket företag pratar han om?

Här kommer vi in på vilken butik det kan tänkas vara. Vår första tanke, efter att ha analyserat Kristians blogginlägg, var Clas Ohlson och att konkurrenten eventuellt var Kjell & Co. Ytterligare efterforskning och diskussioner med personer inom dessa företag får oss istället att rikta ögonen åt Jula, som också är ett gammalt postorderföretag.

Vi kontaktade Johan Åberg, VD på Jula, och ställde frågan direkt till honom. Svaret var ganska oväntat. Han bekräftar att de ska stänga ner sin e-handel och säger att de istället satsar på sin breda butiksexpansion. Deras sida kommer inte endast att agera katalog, även om köpknappen försvinner, utan de kommer att fortsätta investera i sidan.

Nu kan det givetvis vara så att det är ett annat bolag som Kristian pratar om och att två detaljhandelskedjor, som idag bedriver e-handel, funderat på att ta bort köpknappen. Vi tror dock att vår gissning, som visade sig överensstämma, är samma butik och visst är det intressant att en stor aktör som Jula bestämmer sig för att plocka bort köpknappen. Anders Andersen har i alla fall fått lite mer kött på benen.

Läs hela Kristians blogginlägg här.

Annons

 

Denna artikel publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt.

Annons