NA-KD:s nya rekord: Över 2 miljoner följare

"Tillbringar inte alltför mycket tid med att fira".

Varje gång vi på Ehandel.se har undersökt hur det går för de svenska företagen på Instagram, har moderaketen NA-KD placerat sig i det absoluta toppskiktet. Och företagets tillväxt i den sociala kanalen har knappast mattats av med tiden. Nu kan vi nämligen rapportera att NA-KD har över två miljoner följare på Instagram.

LÄS ÄVEN: Topplista: 50 största butikerna på Instagram

Annons

- Det känns fantastiskt att vi varje dag når och inspirerar så många personer runt om i världen. Nu är vi ett av de mest populära kontona bland modeföretag i Europa, säger Evan Thomas, Social Media Director på NA-KD, till Ehandel.se.

- Men vi tillbringar inte allt för mycket tid med att fira, utan vi blickar redan framåt mot nästa mål; att nå tre miljoner följare, fortsätter han.

Tar till data och testar sig fram

Enligt NA-KD måste man som företag ha koll på att Instagrams algoritmer ofta förändras, och vad som fungerar kan variera från dag till dag. Den svenska e-handlarens strategi är att luta sig mot sin data och att ständigt testa nya saker, som till exempel vilka tider inlägg postas.

- Vårt team håller förstås också koll på våra konkurrenter och lär sig av deras misstag. Vi sätter upp mål på lång sikt och bryter sedan ner dem i överskådliga dagliga uppgifter som vi kan mäta, förklarar Evan Thomas, och tillägger att det hela förstås i grunden handlar om att ha ett tilltalande innehåll.

- När vi delar vårt fantastiska mode kommer kunderna automatiskt.

Flest följare i USA och Tyskland 

NA-KD räknar med att omkring en av tio svenska kvinnor i åldern 13 till 34 år följer företaget på Instagram, men trots det står Sverige bara för cirka sju procent av följarskaran. De länder som bidrar med flest följare till NA-KD:s Instagramkonto är i stället USA och Tyskland.

Vad har framgångarna på just Instagram betytt för NA-KD företag?

- Instagram är endast en av många marknadsföringskanaler som vi använder. Men många kunder upptäcker NA-KD via Instagram och olika influencers. Det är en utmärkt plattform för att bygga varumärke, och det är platsen där vår målgrupp tillbringar en stor del av sin dag, avslutar Evan Thomas.

Annons

LÄS ÄVEN: NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Annons