NA-KD öppnar ny butik: ”Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande”

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Efter Best of Brands konkurs, och återuppståndelse, står nu en del av företagets gamla butikslokaler tomma. I företagets tidigare lokaler i gallerian Kompassen i Göteborg slår nu en e-handlare upp butik, det rapporterar bland annat Göteborgs-Posten. Det handlar om den snabbväxande e-handlaren NA-KD som den senaste tiden satsat allt mer i den fysiska världen.

LÄS ÄVEN: NA-KD öppnar pop-up outlet i Helsingborg

Annons

Även denna gång handlar det om en tillfällig butik och NA-KD har endast skrivit på för åtta veckor. Det rapporteras dock att det kan bli tal om förlängning.

1 000 fysiska butiker i Europa

Magnus Hjörne, medgrundare och ansvarig för wholesale på NA-KD, berättar för tidningen att försäljningen via återförsäljare ökat markant och att intresset för den fysiska handeln därmed också stigit inom företaget. Näthandeln är dock fortsatt företagets primära fokus.

- Vi säljer till 1 000 fysiska butiker i Europa. Online är fortfarande majoriteten så klart och störst fokus, men vi ser att finnas fysiskt är väldigt varumärkesbyggande då vi alltid är positionerade sida vid sida med varumärken som Tommy Jeans, Calvin Klein och Levis. Det är något speciellt att ta på grejerna och se dem på annat än en skärm, säger Magnus Hjörne till GP.

Företaget har även nyligen öppnat två mindre butiker i Amsterdam och i Marseille. Den nya tillfälliga butiken i Kompassen har en yta på 1 200 kvadratmeter.

Annons