Nådde 20 miljoner första året – nu tas succén till Finland

Kökets Favoriter blir Adlibrisgruppens nästa e-handel som går österut.

Att Adlibriskoncernen satsar en hel del på den finska marknaden har varit känt sedan en tid tillbaka. E-handelssidorna Adlibris, Discshop och Roliga Prylar, finns redan i grannlandet och nu får de sällskap av ännu en av gruppens nätbutiker.

"Ser fortsatt stora möjligheter"

Näst på tur att sprida sig österut är nämligen Adlibrisägda Kökets Favoriter, som säljer produkter inom matlagning, bakning och dukning.

Annons

- Vi ser fortsatt stora möjligheter för oss på den finska e-handelsmarknaden. Tack vare våra etablerade logistikflöden kan vi med relativt liten insats gå in på nya marknader med våra existerande sajter. Vi tror mycket på kökssegmentet i Finland, vi vet att vi har ett starkt kunderbjudande och det är ett segment där det i dagsläget finns få starka e-handlare, säger Johan Kleberg, vd för Adlibrisgruppen, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: TV4-Gruppen bryter ny mark i samarbete med Adlibris

20 miljoner första året

Kökets Favoriter lanserades på den svenska marknaden för två år sedan och ska enligt koncernen ha omsatt över 20 miljoner kronor redan under det första verksamhetsåret. I Finland kommer e-handeln nu att gå under namnet Makujakauppa, vilket betyder ungefär “Smakbutiken” och lanseringen - som skedde den 12 oktober - är ett samarbete med TV-kanalen MTV, som äger den finska receptsajten Makuja.fi.

- Med Makujakauppa vill vi, precis som med Kökets Favoriter, skapa en inspirerande butik med starka varumärken till konkurrenskraftiga priser. Vi har alla förutsättningar att kunna gå in med marknadens mest attraktiva kunderbjudande, säger Sofia Söderqvist, vd för Kökets Favoriter och Makujakauppa.

Annons