Närodlat på nätet växer så det knakar – får egen plattform

Försäljningen av närproducerad mat inom de så kallade REKO-ringarna kan komma att flytta från Facebook.

I mars kunde vi berätta att det finska fenomenet med REKO-ringar även spridit sig till Sverige. Konceptet går ut på att lokala lantbrukare kan sälja det de producerar till folk i grannskapet som vill köpa närodlat.

Kan flytta från Facebook

REKO-ringarna har under blivit allt fler och blivit mäkta populära på många svenska orter. Hittills har merparten av all handel inom ringarna skett via Facebook-grupper, men det kan det bli ändring på nu.

Annons

I förra veckan släpptes nämligen Betaversionen Local Foodnodes.org, som är en open source-plattform för just lokal handel med närproducerad mat. Och initiativtagaren Albin Ponnert menar att det är viktigt att plattformen tillämpar just open source.

- Egenmakt och att möjliggöra nära relationer till maten vi äter och de som producerar den, är helt centralt för framtiden. Men det är också viktigt att de verktyg vi behöver är öppna och gemensamt styrda. För att vi ska kunna fortsätta utveckla hur våra lokala matmarknader ska fungera, måste vi använda verktyg som vi själva skapar så att vi kan ha full transparens och insyn, säger han i ett pressmeddelande.

 Tillsammans med Viktor Zaunders och David Ajnered har han sedan i höstas jobbat med att hitta ett sätt att koppla samman lokala matproducenter direkt med slutkonsumenterna, utan att behöva gå via mellanhänder.

Ska även funka för crowdfunding

Redan förra sommaren genomfördes lokala tester som då gick under namnet Bygdens Saluhall och hade samma koncept som alltså under våren kom att börja tillämpas inom REKO-ringarna. Konsumenterna förbokade maten på nätet och hämtade sedan ut den vid speciella utlämningstillfällen på olika platser.

Localfoodnodes.org är sprungen direkt ur förra sommarens tester och sajten är också tänkt att kunna fungera som ett gemensamt crowdfundingverktyg för utveckling av lokalproducerad mat.

“Har sparkat undan mentala trösklar”

Plattformen drivs av medlemmarna och som konsument betalar man en valfri medlemsavgift på årsbasis. Alla pengar som inkommer via medlemsavgifterna ska enligt plattformens upphovsmän återinvesteras i olika satsningar på den lokala maten. Som medlem ska man också öppet kunna gå in och kolla vad pengarna gått till.

Och Albin Ponnert är övertygad om att e-handelskonceptet kring REKO-ringar och liknande initiativ kommer att fortsätta att utvecklas även framöver.

- REKO är insteget till ett helt nytt konsumtionstänk. Det har satt stenen i rullning och sparkat undan mentala trösklar. Ge det några år så kommer vi att se massor med utveckling runt detta tänk.

Annons

Annons