Annons

Nätbutiker skapar närhet till långväga supportrar Foto: Ulf Jörnvik Blåvitts supportrar köpte merchandise för 9 miljoner 2015

Helgläsning: Nätbutiker skapar närhet till långväga supportrar

2016-02-13 09:30

Sveriges stora idrottsklubbar satsar stort på att sälja merchandise genom e-handel, något som ökat försäljningen inte minst till de supportrar som inte bor i lagets hemstad.

Blåvittshopen, fotbollsklubben IFK Göteborgs merchandise- och souvenirbutik, lanserade en ny e-handel i våras efter att ha slagit fast att den gamla var föråldrad vad gällde till exempel betalsätt och funktioner. I dag står e-handeln för ungefär 25 procent av klubbens försäljning, och av de som handlar i e-handeln uppskattar Joakim Fjällgård, merchandise manager för IFK Göteborg, att ungefär 60-80 procent bor utanför Göteborg.

- Sett till antalet anhängare är IFK Göteborg den största idrottsklubben i Sverige och klubben har många anhängare runt om i Sverige, säger han.

Många använder dock Blåvittshopens e-handel trots att de bor i närheten av lagets butik och många som e-handlar väljer sedan att hämta upp sin beställning i butiken.

- Jag började för två år sen och tänkte direkt att tillgängligheten var viktig. Det var självklart för mig att den nya e-handeln skulle gå bra och så blev det också, säger Joakim Fjällgård.

Vad är populärast att handla?

- Det som säljer allra mest är matchtröjorna. Det gäller nog generallt för alla idrottsklubbar. Sen säljer vi även tusentals halsdukar varje år.

"Ligger i tiden att visa vem man tillhör"

Och alla nöjer sig inte med att endast äga en tröja med sin favoritsklubbs logga på. Blåvittshopen har en hel del återkommande kunder.

- Ja, vissa lever för sin klubb och de vill ständigt ha de nyaste modellerna. Men det är en utmaning inom merchandise att ständigt utveckla sortimentet.

Joakim Fjällgård tycker sig se att det framför allt inom Allsvenskan och SHL, tidigare elitserien i ishockey, blir allt vanligare att klubbarna storsatsar på merchandise. En trend som så många andra trender till viss del kan tänkas har hämtats hem från USA.

- Jag tror även att det ligger i tiden att visa vem man tillhör, oavsett om det handlar om idrott eller till exempel ett politiskt parti, funderar Joakim Fjällgård.

Blåvittshopen kom under 2015 upp i en omsättning på nio miljoner kronor exklusive moms och verksamheten lockar kunder hela året, även om säsongen då allsvenskan är igång, sommarmånaderna och julhandeln förstås innebär höjdpunkter för intäkterna.

På flera sätt är merchandise och souvenirer ett smidigt segment att bedriva e-handel inom. Enligt Joakim Fjällgård är det ofta inte så mycket fokus på storlekar och liknande, och antalet varor som kommer i retur är "försvinnande liten". Han tror att Blåvittshopens e-handel kommer att spela en allt större roll i framtiden.

- Tillgänglighet är jätteviktigt. På sikt tror jag att e-handeln kommer att stå för 50 procent av vår omsättning.

Och IFK Göteborg är inte den enda klubben i Sverige som gör en kraftansträngning på nätet. För närvarande listar Ehandelsindex 24 butiker i kategorin Merchandise & Supporterbutiker. Ett annat exempel är AIK som för drygt två år sedan presenterade en gemensam e-handel för klubbens fotbolls- och hockeyprodukter.

NHL-supportrar lockas till moderklubb

För även inom hockeyn finns ett stort tryck efter merchandise. SHL-laget Brynäs har ett stort antal anhängare på andra håll än i hemstaden Gävle. De får förstås lättare att handla om varorna finns tillgänliga online.

Annons
Annons
- E-handeln är jätteviktig för oss. Vi har supportrar i hela landet och säljer även utanför rikets gränser, säger Torbjörn Risve på Brynässhopen.

Vilka länder säljer ni då till?

- Det är framför allt de nordiska länderna. Men också mycket till USA och Kanada, där man har fått upp ögonen för våra NHL-exporter och vill köpa tröjor från deras moderklubb. De spelarna utgör ju en fantastisk marknadsföring för oss.

Torbjörn Risve berättar att matchtröjan är den produkt som säljer allra bäst, och att det annars är mycket halsdukar, kepsar, mössor, kaffemuggar och nyckelringar som går åt.

- Vi har haft ett ganska traditionellt utbud med tröjor, mössor, halsdukar... Det vanliga. Vi försöker att sticka ut men håller oss ändå lite safe för att inte ha varor som blir liggande i lager i flera år och bara kostar pengar.

Vad kan det vara för produkt som inte alls funkar?

- Ja, du.. Vi har som sagt hållit oss innanför ramarna så det är svårt att komma på något på rak arm. Kanske att vi har köpt in lite för många av någon väska som legat lite för länge, men ingen jättekatastrof.

Det finns dock produkter som Brynässhopen säljer i lite lägre utsträckning, som till exempel tapet. Då kommer den i och för sig också som beställningsvara.

- Vi säljer i alla fall någon tapet i månaden. Men det är ingen vara vi har i lager. Just tapeter är det många kunder som har frågor omkring, säger Torbjörn Risve.

Guldsäsong drog upp försäljningen

Brynässhopen omsätter omkring 6-7 miljoner årligen, varav ungefär en tredjedel kommer in via e-handeln. Av de som handlar på nätet uppskattar Torbjörn Risve att de allra flesta inte bor i Gävle. En del av de som bor i närområdet handlar dock online för att sedan hämta upp sin beställning i butiken när det är matchdag.

Precis som att IFK Göteborg får ett uppsving när Allsvenskan pågår märker man i Brynäs av ett ökat försäljningstryck i samband med hockeysäsongen.

- Vi hade en guldsäsong för något år sedan då vi kom upp över tio miljoner i försäljning.

Men även om Brynässhopen sakta ökar i försäljning, och Torbjörn Risve tycker sig ha märkt att det på många håll i landet har blivit vanligare att man bär till exempel en klubbhalsduk även då det inte är matchdag, tycker han inte riktigt att det har skett något stort skifte i hur populärt det är att inhandla merchandise-produkter.

- I sådana fall har vi sett den trenden i 30 år nu. Jag skulle mer säga att försäljningen återspeglar lagets framgångar när det gäller oss.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Annons
Annons
Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Lyxmärket Michael Kors planerar att driva trafik till sin e-handel genom unika erbjudanden på Instagram.

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Twitter verkar vara bättre på att locka annonsörer än att dra till sig nya användare.

Supersnabb leverans i Skottland när Glasgow får Prime Now

Efter framgångarna i resten av Storbritannien har det blivit dags för skottarna att ta del av Amazons supersnabba leveranser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Succé för Klarnas app - på topp tre bland mest nedladdade

Betalföretaget sopar mer eller mindre banan med sin nylanserade gratisapp.

Adlibris nya plan: Att skapa ett <nobr>e-handelsanpassat</nobr> ombud

Adlibris nya plan: Att skapa ett e-handelsanpassat ombud

Sju månader efter butikspremiären vill Adlibris VD Johan Kleberg på allvar ta upp kampen med de befintliga postombuden.

Göran Månsson:

Göran Månsson: "Vi kommer givetvis att överklaga"

Länsstyrelsen gick på grannarnas linje när det gällde E-CITY i Ängelholm. Nu slår byggherren tillbaka.

Annons
Annons

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior

Många e-handlare ifrågasätter ifall Alibabas kamp mot piratkopiorna verkligen går att ta på allvar.

Stark ökning när Facebook Ads ger valuta för pengarna

En reklambyrå som säljer annonsering på Facebook rapporterar att PR-modellen verkar ge allt bättre resultat.

Amazon i drönarsamarbete med Storbritanniens regering

Amazon i drönarsamarbete med Storbritanniens regering

Ska testa metoder för att leverera varor med mindre drönare.

"Tvång och censur" - kritik mot Blockets chattfunktion

En e-handlare som har sin butik på Blocket är kritisk till att han nu tvingas sköta sin kundkontakt via Blockets nylanserade meddelandetjänst.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem