Nätjättens assistent spårar nu kundernas beställningar

Nu behöver Amazons kunder inte ta fram datorn eller telefonen för att ta reda på var deras beställning befinner sig, de behöver bara fråga Alexa.

I början av året lanserade Amazon två uppföljare till sin smarta högtalare Amazon Echo som såg dagen ljus i slutet av 2014, Echo Dot och Echo Tap.

Precis som sin föregångare är de nya modellerna utrustade med den digitala assistenten Alexa som bland annat kan svara på allehanda frågor, spela upp musik och inte oväntat beställa saker på Amazon.

Annons

Alexa, var är mina grejor?

Amazon ser även till att uppgradera den digitala assistenten med jämna mellanrum och när det häromdagen var dags nästa uppdatering fick Alexa en ganska kul, men självklar funktion. Enligt ReCode kan användarna nu fråga Alexa var deras beställning befinner sig genom att säga: "Alexa, where's my stuff?".

Gäller bara Amazonbeställningar

Amazon Echo började sin bana som en ganska udda variant av högtalare men har sedan lanseringen fått många användbara funktioner för det uppkopplade hemmet och det går idag att beställa allt från Pizza till en Uber.

Att ge användarna möjlighet att kunna spåra sina paket med hjälp av Alexa känns som ett ganska naturligt steg för Amazon. Inte helt oväntat går det dock bara att spåra köp som skett på marknadsplatsen.

Annons