Annons

20 000 sökte när Nelly bjöd in kunderna att bli modeller Nelly.com tar modellfrågan i egna händer

20 000 sökte när Nelly bjöd in kunderna att bli modeller

2018-08-22 10:03

Castingturnén börjar idag.

Diskussionen om hur modeller ska framställas, retuscheras och väljas ut, är ständigt pågående i modebranschen. Många är kritiska till branschens snäva ideal och emellanåt riktas hård kritik mot att inte mer görs för att främja exempelvis reklam med olika kroppsformer.

LÄS ÄVEN: Kritiserades för trånga kläder - nu agerar Indiska

Nu tar en svensk e-handlare, Nelly.com, saken i egna händer. Då företagets främsta målgrupp är unga tjejer, har man kommit fram till att man inte vill fortsätta att bidra till de stereotyper som ofta reproduceras i modebranschen.

Bjuder in kunderna till egen modellstab

Redan sedan tidigare har Nelly slutat att redigera bort bristningar, celluliter och ärr på sina modell- och kampanjbilder, vilket enligt de själva syftat till att visa upp “hur kvinnokroppen faktiskt ser ut”.

Nu tar modeaktören även nästa steg i det arbetet. Istället för att vara beroende av modellagenturer, som Nelly menar har en överrepresentation av modeller som ser ut på ett visst sätt, grundar de nu istället sin egen stab av modeller.

Annons
Annons

Inom ramen för det nya konceptet #NELLYNEWFACES låter de nu kunderna själva ansöka om att få bli modeller åt företaget. Och responsen på initiativet ska ha varit massiv. Sedan det hela lanserades via ett ansökningsformulär i e-handeln under juli månad, så ska över 20 000 ansökningar från modellsugna tjejer ha inkommit till företaget.

"Ser fram emot att träffa kunderna"

Det är så pass många att Nelly nu beslutat sig för att åka på castingturné för att kunna träffa alla sina potentiella nya modeller.

- Vi ser fram emot att träffa våra kunder och med deras hjälp kunna bredda representationen i modebranschen. Samtidigt som vi får möjlighet att lyfta fram nya, fantastiska tjejer som får chansen att ta plats och påverka. #NELLYNEWFACES är ett långsiktigt projekt som vi löpande kommer att jobba med under lång tid. Det blir ett nytt och viktigt sätt för oss att hitta nya modeller, avslutar Anna Ullman Sersé.

Castingturnén besöker Köpenhamn den 22 augusti, Oslo den 23 augusti och avslutar i Stockholm den 24 augusti. Totalt har 150 stycken tjejer blivit inbjudna till den första, men enligt Nelly inte sista, castingturnén. De modeller som väljs ut genom konceptet kommer att plåtas i Nelly.coms fotostudio i Borås, till en branschmässig ersättning. Tre av modellerna kommer dessutom att fronta höstens stora kampanj.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta