Annons

Nike leder följarjakten bland modemärken på Instagram Foto: Nike/Instagram Nikes Instagraminlägg når miljoner följare

Nike leder följarjakten bland modemärken på Instagram

2017-07-14 10:10

För Nike kan Instagram på sikt bli en viktigare försäljningskanal än Amazon.

När Nike för några veckor sedan meddelade att sportmärket tänker börja med försäljning via Amazon var det många som höjde på ögonbrynet. Hittills har sportmärket valt bort e-handelsjätten, bland annat med motiveringen att man vill ha kontroll över sitt eget varumärke.

Ska sälja på Instagram

Samtidigt som Nike bestämde sig för att lansera på Amazon, började det också sälja vissa produkter på Instagram. Detta genom att använda Instagrams shopping tags, som visar produkter med priser, och i vissa fall länkar till Nikes e-handel där kunden kan göra sitt köp.

Och om Nike har varit osäkert på konsekvenserna av ett eventuellt samarbete med Amazon, så är bolagets resa på Instagram en helt annan historia. Nike har över 73 miljoner följare på Instagram, och företagets inlägg får ofta runt en miljon visningar och eller likes. Det är fler än något annat modemärke, enligt nyhetssajten Madison.com, som drar slutsatsen att Nike verkar värdera försäljning på Instagram och Amazon ungefär lika högt.

Annons
Annons

"Kan utmana Amazon som ingen annan"

Madison.com menar att om Instagram får fart på sin e-handelssatsning kan bildnätverket på sikt mycket väl bli en viktigare säljkanal än Amazon. Instagram har nämligen något som Amazon inte har - miljontals användare som är där för att engagera sig i varumärken och det de lägger upp. Medan Amazon snarast har tonat ner varumärkena har Instagram gått åt helt motsatt håll.

- Med sin massiva publik och popularitet bland varumärken, har Instagram möjligheten att utmana Amazon på ett sätt som nästan inget annat företag kan. I takt med att den fortsätter att växa och utvecklas kan vi förvänta oss att e-handeln blir en viktig faktor i Instagrams fortsatta ambitioner, skriver Madison.com.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta