Nike leder följarjakten bland modemärken på Instagram

För Nike kan Instagram på sikt bli en viktigare försäljningskanal än Amazon.

När Nike för några veckor sedan meddelade att sportmärket tänker börja med försäljning via Amazon var det många som höjde på ögonbrynet. Hittills har sportmärket valt bort e-handelsjätten, bland annat med motiveringen att man vill ha kontroll över sitt eget varumärke.

Ska sälja på Instagram

Samtidigt som Nike bestämde sig för att lansera på Amazon, började det också sälja vissa produkter på Instagram. Detta genom att använda Instagrams shopping tags, som visar produkter med priser, och i vissa fall länkar till Nikes e-handel där kunden kan göra sitt köp.

Annons
Annons

Och om Nike har varit osäkert på konsekvenserna av ett eventuellt samarbete med Amazon, så är bolagets resa på Instagram en helt annan historia. Nike har över 73 miljoner följare på Instagram, och företagets inlägg får ofta runt en miljon visningar och eller likes. Det är fler än något annat modemärke, enligt nyhetssajten Madison.com, som drar slutsatsen att Nike verkar värdera försäljning på Instagram och Amazon ungefär lika högt.

"Kan utmana Amazon som ingen annan"

Madison.com menar att om Instagram får fart på sin e-handelssatsning kan bildnätverket på sikt mycket väl bli en viktigare säljkanal än Amazon. Instagram har nämligen något som Amazon inte har - miljontals användare som är där för att engagera sig i varumärken och det de lägger upp. Medan Amazon snarast har tonat ner varumärkena har Instagram gått åt helt motsatt håll.

- Med sin massiva publik och popularitet bland varumärken, har Instagram möjligheten att utmana Amazon på ett sätt som nästan inget annat företag kan. I takt med att den fortsätter att växa och utvecklas kan vi förvänta oss att e-handeln blir en viktig faktor i Instagrams fortsatta ambitioner, skriver Madison.com.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!