Nordicbox gjorde 80 000 kronor i vinst i juni

Nådde 4 miljoner i omsättning redan under Q2 - nu siktar de på att mer än dubbla förra årets siffror.

I mars i år kunde vi berätta om Nordicbox, som säljer mobiltillbehör på nätet. Efter bara ett år omsatte de redan tre miljoner kronor och år nummer två så var målet att dubbla den summan.

Nådde fyra miljoner i Q2

Men när 2017 läggs till handlingarna kommer omsättningen att vara ännu högre än så.

Annons

- Målet var sex miljoner för i år, men vi nådde fyra miljoner redan under Q2, så vi kommer att komma över sex miljoner för helåret för nu kommer hösten med Halloween, Black Friday och hela julhandeln, säger Simon Suontausta, VD på Nordicbox, till Ehandel.se.

80 000 i vinst i juni

Och bara i juni gjorde företaget en vinst på 80 000. Och att det resultatet kunde nås, tror han är en direkt effekt av den investering som företaget fick bara någon månad tidigare. Bakom pengarna låg Uppsala-profilen Björn Kumlin, själv erfaren företagare.

- Vi fick investeringen i april-maj och då började vi köra igång direkt med allting och det gav ett väldigt bra resultat, säger Simon Suontausta.

Han vill fortfarande inte gå in på det exakta beloppet som investeringen gällde, men bekräftar att det rör sig om över en miljon kronor.

“Vem som helst kan starta en e-handel”

För att nå sina mål har Nordicbox också inlett flera andra samarbeten. Däribland tar de hjälp av Criteo, som jobbar med remarketing och av AdRelevance, som även jobbar med Partykungen och Apotea. Och så har de fått hjälp av SEO-profilen Magnus Brååth. 

Simon Suontausta är övertygad om att tekniskt kunnande är en nödvändighet för att nå framgång inom e-handeln.

- Vem som helst kan starta en e-handel, men få vet hur man driver den och gör det framgångsrikt. Jämför man olika sidor så ser man stora skillnader. Det handlar om att få kunden att känna sig trygg på sidan, menar Simon Suontausta.

Konverteringsgrad på 10 procent

Efter nya samarbeten och eget arbete med att utveckla e-handeln, har nu Nordicbox nått en konverteringsgrad på 10 procent. Och en annan trend har också märkts av: Än så länge har företaget bara en svensk e-handelssida, men det hindrar inte kunder från andra nordiska länder att handla från Nordicbox.

Annons

- Vi märker av att det blir mer och mer nordiska kunder, främst från Norge, men även från Finland. Då har vi ändå inte haft någon marknadsföring där, men vi ska registrera oss på Prisjakt i Norge och Danmark i framtiden.

200 order om dagen

Två personer till på lagret har de också fått anställa och personalstyrkan uppgår nu till totalt fyra personer.

- Vi har 200 order per dag som skickas iväg. De som jobbar på lagret är timanställda, men de jobbar några timmar om dagen och det funkar bra.

Och det är inte bara privatpersoner - Nordicbox har även börjat profilera sig mot företag.

- Framöver kommer vi att lägga mer fokus på att fånga in fler företagskunder då vi idag ser att många företag köper in tillbehör, som exempelvis skal och fodral, till sina anställda.

Nu satsar företaget på att nå 12 miljoner under 2018, alltså återigen en dubbling av de sex miljoner företaget väntas passera i år.

Var är ni om fem år?

- Då omsätter vi 50 miljoner och har tio anställda.

Annons