Annons

Northern Spirits nya sajt ska ta e-handlaren över 20 miljoner Niklas Carlson

Northern Spirits nya sajt ska ta e-handlaren över 20 miljoner

2018-10-25 13:00

"Den är SJUKT snabb".

Häromdagen fick vi reda på att e-handlaren Northern Spirit, som säljer kläder för den växande sporten crossfit, hade lanserat en ny sajt. Och det visar sig att Northern Spirit är det första företaget att testa ett helt nytt system, som plattformsleverantören Jetshop har tagit fram.

- Jetshop har investerat ett antal miljoner i att bygga om sin frontend, vi är betakund och deras första kund att gå live på deras nya plattform. Den är byggd för att vara världens snabbaste e-handel och frågar du mig är den i alla fall SJUKT snabb, berättar företagets vd och medgrundare Niklas Carlson för Ehandel.se.

"Kommer släppas som open source"

Det hela handlar om en nyutvecklad frontend, alltså den delen som kunderna interagerar med. Jetshop Commerce ska fortfarande vara plattformen i bakgrunden. Den nya tekniken kallas i alla fall för Jetshop Flight och e-handelsleverantören berättar för Ehandel.se att det har varit ett riktigt stort projekt, som samtidigt innebär att Jetshop nu är "headless".

- Vi har arbetat med Jetshop Flight och att skriva om vår produkt från grunden i cirka 1,5 år. I samband med detta har vi tagit klivet att göra Jetshop Commerce helt "headless". Jetshop Flight är en frontend som vi kommer att släppa som open source för att snabbare kunna leverera nya projekt till våra kunder, som inte vill utveckla en egen frontend från grunden, säger Kristofer Hillhammar, COO på Jetshop.

LÄS ÄVEN: Den nya e-handelstrenden: Huvudlös e-handel

För de som är teknikintresserade så ska Jetshop Flight vara byggd på tekniker som React, GraphQL, Kubernetes och Docker.

- Allt för att få en så snabb och automatisk skalbar lösning som möjligt, förklarar Hillhammar.

"Den upplevda hastigheten"

Northern Spirits nya sajt ska ha varit live i drygt en vecka och enligt Kristofer Hillhammar har det hittills gett mycket bra resultat.

Annons
Annons
- Vi är supernöjda med resultatet. Det vi pratar om är framför allt den upplevda hastigheten hos kunden. Det är den som påverkar konverteringen, säger Kristofer Hillhammar.

Jetshop räknar med att ytterligare en handfull av deras kunder kommer att lansera på den nya plattformen innan Black Friday.

- Northern Spirit passar extra bra som betakund eftersom de har många lokalanpassade sidor med språk, valuta, frakt och betalsätt. Vi har en mycket nära rådgivande roll i samarbetet med Northern Spirit då vår affärsmodell bygger på revenue share. Jetshop tjänar på att det går bra för Northern Spirit, förklarar Kristofer Hillhammar.

E-handeln växer med 65 procent

Niklas Carlson berättar samtidigt att den nya sajten bjuder på en ny design och flera nya och uppdaterade funktioner.

Hur går det för Northern Spirit, utöver en ny snabb sajt?

- Vi har en tillväxt på 65 procent hittills i år och vi kommer att passera 20 miljoner kronor i omsättning för helåret. Vi är nu 11 anställda och 60 procent av onlineförsäljningen sker utanför Sverige, meddelar Niklas Carlson.

Northern Spirit grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Helsingborg. Företaget omsatte förra året 12,5 miljoner kronor.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta