Annons

Nu tar influencers över - så gör du för att lyckas! Nicklas Persson är Partykungens proffs på sociala medier

Krönika: Nu tar influencers över - så gör du för att lyckas!

2017-01-09 12:00

Partykungens marknadschef Nicklas Persson förklarar varför de som väljer att satsa på influencer marketing blir de stora vinnarna 2017 - och ger samtidigt sina bästa tips för att lyckas äga sina relationer på nätet.

2016 blev det år då vi e-handlare började inse styrkan i influencer marketing och kraften som finns i att prata i kanaler med lojala och engagerade följare. Äntligen får vi fler annonseringsvertyg och format som ligger närmare oss. Nu känns det gammalmodigt att bara höras och synas, man ska ju kunna klickas för att vara relevant.

Influencer marketing kommer att förändra hela marknaden. Teknik är så tillgängligt att alla nu har möjligheten att få utveckla sin kreativa ådra. 16-åringar som fortfarande sitter i barndomsrummet engagerar fler människor på sina sociala medier än TV-program som går ut på bästa sändningstid. Ett maktskifte är på ingång.

Skippa mellanhänderna!

Gammelrävarna försöker rekrytera över Youtubers till sina sjunkande playkanaler, podcasten tar över radio och print ligger på dödsbädden. Nu väntar bara sjunkande siffror för gammelmedia de kommande åren. 2017 kommer att bli revolutionerande. Vi börjar nu förstå vikten av de positiva signalerna influenserna sprider när vi blir en del av konsumenternas livsstil och värld.

Influencer-nätverken har poppat upp som svampar och det rekryteras vilt just nu. Det är en guldrush på sociala medier. Ofta presenterar nätverken samma profiler, men olika prisbilder. Jag kan förstå att en mellanhand kan vara att föredra när man är grön och ny, men många av oss har redan en klar bild över hur vi vill kommunicera i influencerns kanaler. Det är orimligt att betala 2-3 gånger mer endast för att en mellanhand ska skriva några mail och dra ut på processen längre.

Användarna ser vad som är autentiskt

Mina viktigaste och mest framgångsrika kampanjer har en sak gemensamt; känsla. Det bästa innehållet skapas tillsammans med influencern, något som kräver sociala egenskaper från din sida. Inför varje samarbete är det viktigt att hitta styrkan och kreativiteten i varje profil för att maximera resultatet. Lägg inte ansvaret helt i influencerns händer utan skapa tillsammans en utgångpunkt som båda parter blir upprymda och laddade av. Det går inte att lura subscribers och följare, de är experter på sin profil. De vet direkt om något är autentiskt eller om det går stick i stäv.

Annons
Annons

2017 kommer definitivt att handla om att äga sina relationer. När vi är i behov av att nå ut med ett budskap eller att bygga bättre relationer är vi bara ett meddelande bort. Här behövs inga social media-managers. Vi skapar goda relationer som ger oss värdefull feedback direkt från följarna och en djupare förståelse för vad som fungerar.

Välj bort engångssamarbeten

Att kontinuerligt vara en del i en attraktiv livsstil bygger trovärdighet för vårt varumärke. Alla tjänar på långvariga och givande samarbeten. Glöm engångssamarbeten, satsa på starka band.

Vinnarna nästa år kommer att vara de som lyckas bygga upp sitt eget nätverk och många har redan börjat. Vi som köper marknadsföring i dessa kanaler är redan trötta på de begränsade möjligheterna som finns när vi förlitar oss på nätverken i dag. Nästa steg är att vi e-handlare börjar börjar använda varandras kanaler istället, men det är en annan historia.

Nicklas Persson

Marknadschef Partykungen

Ansvarig för Partykungens arbete på sociala medier. Har bland annat sett till att företaget nått över 100 000 följare på Instagram och 17 000 subscribers på Youtube.

Annons
Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Nu skänker de pengarna till ett sjukhus för traumatiserade kvinnor i Kongo.

Annons
Annons
Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Satsar på att dubbla till 4 miljoner kronor i omsättning inom det närmsta året.

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

15 procent av personalstyrkan får lämna företaget.

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Importörer ska nu ges chans att bevisa att deras leksaker uppfyller kraven.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hotas av konkurs - har kvar Trygg <nobr>E-handel</nobr>

Hotas av konkurs - har kvar Trygg E-handel

Svensk Digital Handel bedömer Teknikmagasinets finansiella status som god trots att företaget har försatts i rekonstruktion.

1
Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

IKEA är inte ensamma om att vidga sina vyer.

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Även returer ska kunna hämtas upp i bakluckan.

Annons
Annons
Handelsministern:

Handelsministern: "Jag är missnöjd med hur sakta det går"

Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde vill att Sverige driver på för nya handelsregler som är bättre anpassade för e-handeln.

Coops nya darkstore är igång

Coops nya darkstore är igång

100 plockare arbetare med att plocka ihop kundernas e-handelsorder.

Axfood-företag får ny VD

Axfood-företag får ny VD

Jonas Ragnhage återvänder till koncernen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Conrad.se söker:

Kundtjänstmedarbetare med intresse för teknik sökes

Rapunzel of Sweden söker:

Social Digital Manager

Lasingoo Sverige AB söker:

Produktägare

Röhnisch Sportswear AB söker:

WEB CONTENT COORDINATOR

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem