Annons

Nu tar influencers över - så gör du för att lyckas! Nicklas Persson är Partykungens proffs på sociala medier

Krönika: Nu tar influencers över - så gör du för att lyckas!

2017-01-09 12:00

Partykungens marknadschef Nicklas Persson förklarar varför de som väljer att satsa på influencer marketing blir de stora vinnarna 2017 - och ger samtidigt sina bästa tips för att lyckas äga sina relationer på nätet.

2016 blev det år då vi e-handlare började inse styrkan i influencer marketing och kraften som finns i att prata i kanaler med lojala och engagerade följare. Äntligen får vi fler annonseringsvertyg och format som ligger närmare oss. Nu känns det gammalmodigt att bara höras och synas, man ska ju kunna klickas för att vara relevant.

Influencer marketing kommer att förändra hela marknaden. Teknik är så tillgängligt att alla nu har möjligheten att få utveckla sin kreativa ådra. 16-åringar som fortfarande sitter i barndomsrummet engagerar fler människor på sina sociala medier än TV-program som går ut på bästa sändningstid. Ett maktskifte är på ingång.

Skippa mellanhänderna!

Gammelrävarna försöker rekrytera över Youtubers till sina sjunkande playkanaler, podcasten tar över radio och print ligger på dödsbädden. Nu väntar bara sjunkande siffror för gammelmedia de kommande åren. 2017 kommer att bli revolutionerande. Vi börjar nu förstå vikten av de positiva signalerna influenserna sprider när vi blir en del av konsumenternas livsstil och värld.

Influencer-nätverken har poppat upp som svampar och det rekryteras vilt just nu. Det är en guldrush på sociala medier. Ofta presenterar nätverken samma profiler, men olika prisbilder. Jag kan förstå att en mellanhand kan vara att föredra när man är grön och ny, men många av oss har redan en klar bild över hur vi vill kommunicera i influencerns kanaler. Det är orimligt att betala 2-3 gånger mer endast för att en mellanhand ska skriva några mail och dra ut på processen längre.

Användarna ser vad som är autentiskt

Mina viktigaste och mest framgångsrika kampanjer har en sak gemensamt; känsla. Det bästa innehållet skapas tillsammans med influencern, något som kräver sociala egenskaper från din sida. Inför varje samarbete är det viktigt att hitta styrkan och kreativiteten i varje profil för att maximera resultatet. Lägg inte ansvaret helt i influencerns händer utan skapa tillsammans en utgångpunkt som båda parter blir upprymda och laddade av. Det går inte att lura subscribers och följare, de är experter på sin profil. De vet direkt om något är autentiskt eller om det går stick i stäv.

Annons
Annons

2017 kommer definitivt att handla om att äga sina relationer. När vi är i behov av att nå ut med ett budskap eller att bygga bättre relationer är vi bara ett meddelande bort. Här behövs inga social media-managers. Vi skapar goda relationer som ger oss värdefull feedback direkt från följarna och en djupare förståelse för vad som fungerar.

Välj bort engångssamarbeten

Att kontinuerligt vara en del i en attraktiv livsstil bygger trovärdighet för vårt varumärke. Alla tjänar på långvariga och givande samarbeten. Glöm engångssamarbeten, satsa på starka band.

Vinnarna nästa år kommer att vara de som lyckas bygga upp sitt eget nätverk och många har redan börjat. Vi som köper marknadsföring i dessa kanaler är redan trötta på de begränsade möjligheterna som finns när vi förlitar oss på nätverken i dag. Nästa steg är att vi e-handlare börjar börjar använda varandras kanaler istället, men det är en annan historia.

Nicklas Persson

Marknadschef Partykungen

Ansvarig för Partykungens arbete på sociala medier. Har bland annat sett till att företaget nått över 100 000 följare på Instagram och 17 000 subscribers på Youtube.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem