Annons

Ny Uber-inspirerad tjänst bjuder in kocken på en matdejt

Ny Uber-inspirerad tjänst bjuder in kocken på en matdejt

2016-02-10 11:08

Som ett Uber för kockar. Så beskriver sig tjänsten Sveriges Kockar som lagar en gourmetmåltid i ditt kök medan du umgås med gästerna.

Mat på nätet växer så det knakar, både när det gäller lösplock och färdiga matkassar. Samtidigt dyker det med jämna mellanrum upp nya tjänster som erbjuder hemleverans av färdiglagad mat.

Med hjälp av Foodora kan hungriga stockholmare beställa mat från ett 70-tal av stadens restauranger och nylanserade Saffron erbjuder hemleverans av mat som tillagats av bland andra Thomas Sjögren, Årets Kock 2015. Men det finns en tjänst som tagit det hela lite längre och lagar till käket hemma i ditt kök, nämligen Sveriges Kockar.

Företaget grundades redan 2010 men lanserade nyligen en digital plattform som är ett P2P-koncept mellan kockar och foodies. Lite som ett Uber för kockar som vill erbjuda sina menyer gentemot privatpersoner.

– Under hösten hade vi ute en betaversion där kockar kunde registrera sig och sina menyer vilket har väckt stort intresse via våra kanaler. Nu har vi även lanserat delar av plattformen som är riktade mot kunder där de bland annat kan skapa ett event, bjuda in gäster och dela på fakturan, säger Gaiz Anadolyan, grundare av Sveriges Kockar.

Vill sälja mat på nätet

Via sajten kan företag och privatpersoner enkelt hyra en professionell kock, samt övrig restaurang- och servicepersonal om så önskas. Första steget är att välja en kock och meny och beställaren kan då se det slutgiltiga priset efterhand som antalet deltagare, ort och datum fylls i.

Annons
Annons

Efter att man skickat in sin förfrågan är det dags att skapa ett event, bjuda in gästerna, ta emot anmälningar och organisera det hela. Betalning sker fem dagar innan eventet och Sveriges Kockar tar sedan hand om resten, från inköp av råvaror tills det att maten står på bordet.

Enligt Gaiz Anadolyan är man först i Skandinavien med konceptet. För närvarande är man helt självfinansierade men under tredje kvartalet planerar man att sätta sig ner med potentiella finansiärer.

– Innan dess kommer vi ha penetrerat ett nytt affärsområde som är på stark tillväxt i Sverige och som exploderar i USA, nätförsäljning av mat, säger Gaiz Anadolyan.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Annons
Annons

Kunderna Swishar gärna men tömmer inte strumplådan

Kort efter det att nätbutiken Calzessa kopplat på Swish var betalmetoden den tredje mest populära, det genomsnittliga ordervärdet är dock lågt.

EU:s e-paket är här med tvång och kanske lägre priser

EU:s e-paket är här med tvång och kanske lägre priser

E-handlare ska gärna omfamna hela den inre marknaden men kan slippa skicka paket inom hela EU.

Nytt verktyg ska få <nobr>e-handlare</nobr> att följa lagen

Nytt verktyg ska få e-handlare att följa lagen

Studentapans grundare har en ny lösning på den krångliga kaklagen.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Apple-återförsäljaren Macforum växer och förvärvar MacHuset och mhstore-butikerna i Borås, Halmstad, Jönköping och Växjö.

Snart bombarderar svenskarna sina mammor med blommor

Inför helgens Mors dag-firande har landets blomsterhandlare bråda dagar.

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Google kommer utöka sina annonser och enligt experter på området handlar det om stora förändringar.

Annons
Annons

Johan Lindberg lämnar Billmate i Mattias Hultbergs händer

VD-byte hos betalleverantören Billmate med säte i Malmö.

Rapunzel of Sweden ska få löshåret att växa i Finland

Rapunzel of Sweden ska få löshåret att växa i Finland

Löshårsföretaget expanderar och etablerar sin första Concept Store med butik och salong utanför Sverige.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem