Annons

Ny VD till Coop - han fick jobbet Foto: Tobias Rydergren Magnus Johansson

Ny VD till Coop - han fick jobbet

2017-08-16 10:37

Lämnar Mekonomen för toppjobb inom livsmedelsbranschen.

Coop ökade förra året sin e-handelsförsäljning med 50 procent och koncernen har steg för steg utökat antalet orter där kunderna kan beställa hem företagets matvaror på nätet.

Nu meddelar koncernen att den från och med nästa år kommer att dela upp verksamheten i tre affärsområden; Inköp och Kategori, Supply Chain och Logistik samt Marknad och Online. Det ser alltså ut som att e-handeln kommer att få en ännu mer framträdande position i bolaget framöver.

"Ser fram emot att utveckla verksamheten"

I samband med förändringarna anställer Coop Sverige en ny VD, och valet föll på Magnus Johansson, som närmast kommer från rollen som VD på Mekonomen.

Annons
Annons
- Jag är mycket glad att få uppgiften att fortsätta bygga Coop och ser mycket fram emot att få utveckla verksamheten och tillsammans med medarbetarna lägga upp en strategi som skapar förutsättningar för lönsam tillväxt, säger Magnus Johansson i ett pressmeddelande.

Har arbetat på Coop tidigare

Utöver sin tid på Mekonomen, som också har satsat lite extra på e-handeln under de senaste åren, har Magnus Johansson bland annat haft högt uppsatta positioner på Lantmännen. Men i själva verket är Magnus Johansson inte ny på Coop - åren 2012 och 2013 var han nämligen VD för Coop Inköp och Logistik.

- Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Magnus, som kommer med lång och gedigen erfarenhet från detaljhandelns samtliga led. Med Magnus får vi in en stark kraft med erfarenhet av ledarskap med fokus på tillväxt och samverkan, säger Tommy Ohlström, styrelseordförande i Coop Sverige AB.

Rekryteringen av Magnus Johansson innebär att Sonat Burman-Olsson lämnar jobbet som VD och koncernchef på Coop Sverige. Hon har haft tjänsten sedan 2014.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta