Ny jämförelsesajt ska smörja nätmatsbranschen

10 000 konsumenter har registrerat sig på Nätmat.se.

I takt med att nätmatsbranschen blomstrar och allt fler handlar sin mat online, har också flera kompletterande sidor uppstått som ska hjälpa konsumenterna att jämföra olika nätmatsbutiker.

"Som Hemnet, fast för mat" 

Tidigare har vi berättat om Matspar, där kunderna kan jämföra olika matpriser, och nu får de konkurrens av en ny sajt - Nätmat.se.

Annons

- Det är en samlingsplats för all nätmat - ungefär som Hemnet, fast för mat - brukar vi säga, förklarar Freddy Olsson på Nätmat.se.

Vill jämföra mer än priser 

Tillsammans med Herman Jansson, Anoop Mathew, Daniel Nilsson och Erik Hagman har han grundat sajten, vars affärsidé är att göra jämföra olika nätmatsbutiker. Särskild tonvikt har de lagt på att jämföra inom fler kategorier än bara vad gäller priset på olika produkter.

- Ofta så handlar diskussionen i jämförelser om priset, om vad som är billigast. Men många känner nog att priset är viktigt, men inte viktigast, säger Freddy Olsson.

Så förutom pris jämför Nätmat.se även exempelvis leveransalternativ och den som önskar kan välja att jämföra endast ekologisk mat, för att nämna några exempel.

"En marknad som släpar efter"

Han tror att nätmatsbranschen, som enligt honom idag omsätter 5-6 miljarder, kan komma att expandera kraftigt de närmsta åren.

- Det är en marknad som släpar efter otroligt mycket. Om några år omsätter den kanske tio miljarder. Och mat är inte som vilken annan bransch som helst, det är inte som att köpa bilar eller studsmattor, utan alla måste ju äta, så där finns en oändlig potential. 

Idag finns sex större aktörer som säljer mat på nätet, och eftersom deras villkor är olika så menar Freddy Olsson att det är självklart att erbjudandena också är olika.

- Mat.se har exempelvis ingen fysisk butik, utan endast hemkörning. Ica å andra sidan har 1300 butiker. Mathem var först med sitt koncept och de satsar kanske på andra grejer än Coop, så alla har olika förutsättningar.

Annons

"Vill smörja hela branschen"

Även om gänget bakom sajten jobbat länge med projektet, så har Nätmat.se bara varit offentlig i två veckor och 10 000 konsumenter har hittills registrerat sig som medlemmar, vilket är gratis att göra. Och Freddy Olsson hoppas att Nätmat.se ska kunna hjälpa både nätmatsbutiker att växa och konsumenterna att hitta rätt alternativ för dem.

- Förhoppningen är att butiken ska få nya kunder via oss. Många handlar inte ens mat på nätet idag, och vi tror att om de hittar Nätmat.se kanske de upptäcker att det finns olika alternativ och kan hitta det som passar bäst för dem. Kort sagt så vill vi smörja hela branschen och göra den lättare att verka i.

"Vill satsa internationellt"

Dessutom hoppas han kunna få nätmat att bli mindre av ett storstadsproblem och mer något som förekommer i hela landet.

- Många tror att nätmat är en storstadsgrej, men alla måste ju äta. Vårt fokus är inte på storstäderna, utan på hela Sverige. Sen har vi även planer på att bli internationella, avslöjar Freddy Olsson.

Annons