Ny kundfavorit på Prisjakt – m.nu tar toppositionen

Kämpat i flera år - når nu toppen.

Många e-handlare kämpar med att öka sitt Prisjaktbetyg som baseras på hur nöjda kunderna är. Nätbutikerna i toppen jobbar alla extremt hårt med att sköta kundrelationen exemplariskt och vi har till exempel flera gånger skrivit om hur jätten Apotea är duktiga på detta område.

Apotea är i den absoluta toppen när det kommer till kundnöjdhet men de är inte på plats ett. I toppen fajtas en mängd andra företag just nu och första platsen ska precis ha skiftat.

Annons

9,77 av 10

I dag meddelar nämligen e-handlaren m.nu att man lyckats nå toppen. Företaget ska vara etta av de 6 315 butiker i Prisjakts lista över kundnöjdhet. Totalt har 1 677 kunder gett Linköpingsföretaget ett snittbetyg på 9,77 av 10 möjliga. Det är samma siffra som nätbutiken Vitaminvaruhuset men m.nu rankar över dem på listan.

E-handlaren, som säger sig vara Sveriges ledande nätbutik för hemautomation och Internet of Things, är mycket glada över att klättra på listan och verkar ha firat det hela med en lyxig fika.

- Det finns en hel del fantastiska svenska e-handelsbolag på den här listan, så att komma i topp då gör oss väldigt stolta, säger Erik Freiholtz, VD på m.nu.

Företaget startades 2007 och växer snabbt med en tillväxt på 45 procent, i senaste årsredovisningen. Totalt omsätter e-handlaren runt 20 miljoner kronor med lönsamhet.

“Flaggan i topp under december”

M.nu ska länge ha legat i toppen över kundnöjdhet hos Prisjakt men nu har man alltså lyckats nå målet.

- Vi har hela tiden legat topp fem. Att vi nu ligger på första plats är extra roligt då december är årets mest hektiska månad - och som vi därmed har kunnat hantera med flaggan i topp utan att någon kund blivit missnöjd.

“Kunderna sköter vår marknadsföring”

Vi frågade Erik Freiholtz hur de jobbar för att få så nöjda kunder.

Annons

- Vi har rent krasst vuxit från ingenting till där vi är i dag med ytterst liten marknadsföringsbudget. Vi har istället fokuserat på att bygga en bred bas av nöjda kunder som sköter marknadsföring åt oss. Med det synsättet kan vi ta förluster på ärenden och se på kostnaderna som marknadsföring. Nöjda kunder har helt enkelt varit kärnan i den resa vi gjort, säger Erik Freiholtz.

När vi kollar in e-handlarens sida på Prisjakt noterade vi att de svarar på en massa strålande recensioner och toppbetyg. Erik förklarar detta enkelt:

- Vi har ju inga dåliga omdömen, så för att visa att vi bryr oss och uppskattar feedback måste vi svara på de bra, kommenterar Erik Freiholtz lite skämtsamt.

Annons