Annons

CoolStuff har testat ny metod att göra ändrat förfogande Patrik Weiland

CoolStuff har testat ny metod att göra ändrat förfogande

2016-01-26 16:27

Genom tjänsten ViewMyBox kan anslutna e-handlare nu gå direkt in i PostNords system och ändra namnet om en kund kommit till utlämningsombudet och problem uppstått.

CoolStuff har precis påbörjat använda den nya funktionen, och hittills verkar Patrik Weiland vara nöjd med att det nu går betydligt snabbare än förut att ändra uppgifter som blivit fel när kunden beställde. Genom tjänsten kan e-handlare följa en försändelse i realtid och gå in och på några minuter ändra uppgifter direkt när kunden står hos sitt ombud och vill få ut sitt paket.

Problemet löst på några minuter

Att gå in och ändra i systemet kostar e-handlaren lika mycket som det gjort med den mer traditionella varianten av ändrat förfogande, enligt Patrik Weiland 150 kronor exklusive moms, men nu behöver inte kunden vänta mer än några minuter på att situationen ska lösas. Dessutom slipper e-handlaren att hantera returkostnaden.

I och med att CoolStuff går in och ändrar namnet tar företaget över ansvaret för försändelsen.

Betalar ni kostnaden eller får kunden ta den?

Annons
Annons
- Jag kan ju inte svara för andra e-handlare men vi bjuder på det dels för att vi får en nöjd kund, men också för att det kostar oss mer att hantera en retur om man ser till personalkostnader och allt, säger Patrik Weiland, kundtjänstansvarig på CoolStuff.

Att det kan uppstå problem när kunder anger fel uppgifter vid beställning, är nog många e-handlare medvetna om. Patrik Weiland har tidigare belyst ämnet i en krönika på Ehandel.se, och inför julen gick PostNord ut och klargjorde att beställningsuppgifterna ska stämma exakt med de på legitimationen om kunden ska vara säker på att kunna få ut sitt paket.

- Det blir ofta så att man får mycket gnäll från kunden. De blir frustrerade på e-handlaren och förstår inte att det är posten som måste följa sina regler.

"Händer 300 gånger om året"

Enligt Patrik Weiland händer det CoolStuff varje vecka att kunder råkar fylla i fel uppgifter. Det vanligaste är att personen ifråga missat att fylla i hela sitt dubbelnamn, eller att man har använt ett smeknamn.

- Jag skulle nog uppskatta att det händer oss 300 gånger om året. Inför julen var det flera gånger per dag. Och jag tror egentligen att det här är något som alla har problem med.

Med ViewMyBox kan e-handlare gå in och ändra namn såväl som adressuppgifter. Ändras adressen tar det dock längre tid till kunden kan få ut paketet, eftersom risken förstås är stor att paketet plötsligt ligger på helt fel utlämningsställe.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta