Annons

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior Kopiorna finns både on- och offline

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior

2016-07-26 13:31

Många e-handlare ifrågasätter ifall Alibabas kamp mot piratkopiorna verkligen går att ta på allvar.

Alibaba har det senaste året vidtagit flera åtgärder för att bli av med piratkopiorna som ska ha sålts på den kinesiska e-handelsjättens olika sidor. Det senaste steget var att införa en helt ny plattform där företagare som säljer varor på till exempel marknadsplatsen Taobao.com själva ska kunna ta bort misstänkta varor.

I slutet av förra året ledde Alibabas kamp mot de fejkade produkterna att företaget lyckades undvika att hamna på USA:s svarta lista över oseriösa e-handlare. Men alla är inte imponerade. Enligt tidningen Forbes finns uppskattningar om att 60 procent av produkterna på Alibabas sidor skulle bestå av kopior, och uppgifter från företaget NetNames, som spårar piratkopior på nätet, visar att samma siffra för Taobao.com ligger någonstans mellan 20 och 80 procent.

Kan bli problem utanför Kina 

Samma företag menar att många handlare nu ifrågasätter om Alibabas påstådda kamp mot kopiorna egentligen bara är ett spel för galleriet. 

Annons
Annons

Nu ifrågasätter även Forbes hur Alibaba ska kunna nå någon större publik i regioner som Europa och Australien, med det dåliga rykte som kopiorna riskerar att medföra.

- Även om det kan verka som att företaget tar seriösa initiativ för att få bort kopiorna från sin plattform kommer det att krävas bättre resultat för att företaget ska nå tillväxt på lång sikt, skriver tidningen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons
Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta