Annons

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior Kopiorna finns både on- och offline

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior

2016-07-26 13:31

Många e-handlare ifrågasätter ifall Alibabas kamp mot piratkopiorna verkligen går att ta på allvar.

Alibaba har det senaste året vidtagit flera åtgärder för att bli av med piratkopiorna som ska ha sålts på den kinesiska e-handelsjättens olika sidor. Det senaste steget var att införa en helt ny plattform där företagare som säljer varor på till exempel marknadsplatsen Taobao.com själva ska kunna ta bort misstänkta varor.

I slutet av förra året ledde Alibabas kamp mot de fejkade produkterna att företaget lyckades undvika att hamna på USA:s svarta lista över oseriösa e-handlare. Men alla är inte imponerade. Enligt tidningen Forbes finns uppskattningar om att 60 procent av produkterna på Alibabas sidor skulle bestå av kopior, och uppgifter från företaget NetNames, som spårar piratkopior på nätet, visar att samma siffra för Taobao.com ligger någonstans mellan 20 och 80 procent.

Kan bli problem utanför Kina 

Samma företag menar att många handlare nu ifrågasätter om Alibabas påstådda kamp mot kopiorna egentligen bara är ett spel för galleriet. 

Annons
Annons

Nu ifrågasätter även Forbes hur Alibaba ska kunna nå någon större publik i regioner som Europa och Australien, med det dåliga rykte som kopiorna riskerar att medföra.

- Även om det kan verka som att företaget tar seriösa initiativ för att få bort kopiorna från sin plattform kommer det att krävas bättre resultat för att företaget ska nå tillväxt på lång sikt, skriver tidningen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Annons
Annons
Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

"Hoppas att andra leveransföretag följer deras spår".

Annons
Annons
Jessica Egman om AI som katalysator i <nobr>e-handeln</nobr>

Helgläsning: Jessica Egman om AI som katalysator i e-handeln

"Små e-handlare behöver AI mest".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta