Nyheter24-gruppen: ”Vi vet att e-handel är svårt”

Efter två års förberedelser och testballonger är det nu bara två veckor kvar till lanseringen av företagets storsatsning.

Två år har gått sedan Nyheter24-gruppen, med grundaren och styrelseordföranden Douglas Roos i spetsen, berättade att de skulle påbörja en storsatsning på e-handel. Det var sommaren 2015 och sedan dess har turerna varit många. I maj i år kunde vi till slut berätta att satsningen var på gång till slut. Och det blev inte bara egen e-handel, utan också ett eget skönhetsmärke - Urban Gloss.

Ytterligare en e-handel finns tillgänglig sedan ett halvår tillbaka. Den går under namnet Happitude och säljer personaliserade collegetröjor. Mest satsar bolaget på Urban Gloss, som redan är igång som e-handel, men ska storlanseras om två veckor.

Annons

“Kan målgruppen utan och innan”

Bägge sajterna har samma målgrupp - unga kvinnor i åldrarna 15 till 30. Douglas Roos menar att det är här som koncernens stora fördel ligger.

- Vi är väldigt starka i den målgruppen. Vi har redan bra mediekanaler mot målgruppen eftersom vi äger både Blogg.se, Modette och Nyheter24. Vi kan helt enkelt målgruppen utan och innan, vi är experter på kvinnor som är 15 till 30 och på de yngre målgrupperna över huvud taget, säger han till Ehandel.se.

Ska marknadsföra i egna kanaler

Och det faktum att företaget redan äger flera olika kanaler och webbsidor menar han ger dem ytterligare en fördel.

- Vi är starka inom ad-tech och kan automatiserad försäljning av digital reklam. Vi har flera olika affiliate-lösningar och nu ska vi bli bättre på att kapitalisera på den trafikstock på några miljoner svenskar som vi redan har på våra sajter varje vecka. Det kommer vi att kunna göra eftersom vi har möjlighet att marknadsföra oss i våra egna kanaler.

“Ödmjuka inför komplexiteten i e-handel”

Douglas Roos säger att koncernen idag består av mycket mer än bara nyhetsarbetet på sajten Nyheter24, men håller med om att det är svårt för många tidningar idag att gå runt enbart på sin journalistiska verksamhet. Den insikten var också en av orsakerna till att e-handelssatsningen tog fart för två år sedan.

- Vi sitter på hela näringskedjan och det är det vi vill utnyttja. Samtidigt är vi ödmjuka inför komplexiteten i e-handel, men vi tycker också att vi har väldigt fina möjligheter att lyckas.

Vill få “marginal på nedersta raden”

Några siffror på hur mycket företaget hoppas kunna omsätta i sina båda e-handelssajter vill han inte avslöja, men tanken är förstås att satsningen ska bära frukt.

- Svårigheten är att få en marginal på nedersta raden, men det är ju det som allt handlar om. Vi strävar efter vinst och jag hoppas på det. Men det här är ett test, så man vet aldrig hur det går. Vi vet att det här är svårt, men vi hoppas att vi ska lyckas få snurr på det och faktiskt kunna tjäna på det. Det vore otroligt kul om vi lyckades.

Annons

Varför tog det så lång tid från det att ni berättade om satsningen tills det att ni nu lanserar sajten?

- Det finns en lång historia om varför det tagit så himla lång tid. Men bra och gedigna satsningar tar lång tid och vi har tagit fram hudvårdsprodukterna till Urban Gloss själva, eftersom det också är vårt eget varumärke. Men det har tagit mycket längre än jag någonsin hade kunnat tänka mig, säger Douglas Roos.

Vad har ni lärt er i processen?

- Massor! Inlärningskurvan är fortfarande hög, men det är jätteroligt!

Annons