Nyheter24-gruppen lanserar eget varumärke i juli

Nytt skönhetsmärke ska tilltala företagets unga målgrupp.

Redan i augusti 2015 kunde vi avslöja att mediabolaget Nyheter24-gruppen hade planer på att starta e-handel för att få gruppen att växa. I februari 2016 gick koncernen ut med att de planerade att starta e-handel “före sommaren”. Men tiden gick och inget mer hördes.

Ska ge lärdom inför framtida satsningar

Nu, över ett år senare, verkar det hela till slut dock vara på gång. Enligt Resumé ska företaget nu i juli lansera ett eget skönhetsvarumärke, vilket uppges vara det första steget i e-handelssatsningen.

Annons
Annons

- Kanske kommer det att gå bra, kanske kommer det att krascha, men en sak är vi övertygande om. Vi kommer att lära oss otroligt mycket för våra framtida e-handelssatsningar, säger Nyheter24-gruppens VD och delägare Daniel Weilar till Resumé.

“Det är annonsörerna som bestämmer”

Daniel Weilar ska också ha talat på en konferens som Resumé anordnat, då han bland uttryckt kritik mot andra mediehus som han anser är alltför stelbenta.

- Det är annonsörerna som bestämmer var de lägger sina pengar och det har vi inget att säga något om. Det enda vi kan göra är att konkurrera så bra som vi kan, efter våra förutsättningar. Annonsörer är både lata och rationella och kommer alltid göra det som är enklast för dem. Om du inte kan berätta för kunden hur många startade videoströmmar du hade igår varför ska de då annonsera hos dig?

Rådet: Skapa eget innehåll

Och istället för att försöka konkurrera med Google och Facebook tror han att mediehusen ska satsa mer på att skapa eget innehåll.

- Det är ett område som inte Facebook kommer att ge sig in på, att skapa innehåll. Använd den unika kompetens ni har där så mycket som möjligt. Den kommer att vara viktig för er.

Nyheter24 har inte ytterligare velat precisera hur e-handelssatsningen kommer att arta sig.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!