Annons

Nytt samarbete utmanar Amazons matleveranser

Nytt samarbete utmanar Amazons matleveranser

2015-09-17 08:35

Den amerikanska lågpriskedjan Target inleder ett samarbete med Instacart för att kunna leverera livsmedel och dagligvaror inom en timme.

Target fortsätter att bredda sin nätsatsning. Tidigare i år införde butikskedjan fri frakt på alla beställningar över 25 dollar, och nu planerar man att ta upp kampen med bland annat Amazon när det kommer till hemleverans av dagligvaror.

Det hela sker i samarbete med Instacart, livsmedelstjänsten som levererar inom en timme från lokala butiker. Till en början kommer man att testa konceptetet i två av sina butiker i Minneapolis där butikskedjan har sitt huvudkontor.

Något som innebär att kunder kommer att kunna beställa en rad olika matvaror och hushållsartiklar på nätet och få det hemlevererat samma dag.

En marknad värd 11 miljarder dollar

För att få sin beställning hem till dörren får kunderna betala 3,99 dollar per beställning, att jämföra med den årliga summan på 299 dollar som Amazons kunder måste betala för tjänsten Amazon Fresh. Något som innebär att Targets kunder kan lägga 75 beställningar per år innan de når samma summa.

Annons
Annons

Target meddelar redan nu att man troligen kommer att expandera tjänsten till ytterligare städer. Kanske inte så konstigt med tanke på att marknaden för livsmedel på nätet värderas till nästan 11 miljarder dollar i USA enligt en rapport från marknadsundersökningsföretaget IbisWorld.

Sedan tidigare använder sig bland annat Whole Foods Market och Costco av Instacart. Att man nu får in en fot även hos Target är en stor seger för företaget som i januari plockade in 210 miljoner dollar i en investeringsrunda.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta