Nytt samarbete utmanar Amazons matleveranser

Den amerikanska lågpriskedjan Target inleder ett samarbete med Instacart för att kunna leverera livsmedel och dagligvaror inom en timme.

Target fortsätter att bredda sin nätsatsning. Tidigare i år införde butikskedjan fri frakt på alla beställningar över 25 dollar, och nu planerar man att ta upp kampen med bland annat Amazon när det kommer till hemleverans av dagligvaror.

Det hela sker i samarbete med Instacart, livsmedelstjänsten som levererar inom en timme från lokala butiker. Till en början kommer man att testa konceptetet i två av sina butiker i Minneapolis där butikskedjan har sitt huvudkontor.

Annons

Något som innebär att kunder kommer att kunna beställa en rad olika matvaror och hushållsartiklar på nätet och få det hemlevererat samma dag.

En marknad värd 11 miljarder dollar

För att få sin beställning hem till dörren får kunderna betala 3,99 dollar per beställning, att jämföra med den årliga summan på 299 dollar som Amazons kunder måste betala för tjänsten Amazon Fresh. Något som innebär att Targets kunder kan lägga 75 beställningar per år innan de når samma summa.

Target meddelar redan nu att man troligen kommer att expandera tjänsten till ytterligare städer. Kanske inte så konstigt med tanke på att marknaden för livsmedel på nätet värderas till nästan 11 miljarder dollar i USA enligt en rapport från marknadsundersökningsföretaget IbisWorld.

Sedan tidigare använder sig bland annat Whole Foods Market och Costco av Instacart. Att man nu får in en fot även hos Target är en stor seger för företaget som i januari plockade in 210 miljoner dollar i en investeringsrunda.

Annons