Annons

Nytt samarbete utmanar Amazons matleveranser

Nytt samarbete utmanar Amazons matleveranser

2015-09-17 08:35

Den amerikanska lågpriskedjan Target inleder ett samarbete med Instacart för att kunna leverera livsmedel och dagligvaror inom en timme.

Target fortsätter att bredda sin nätsatsning. Tidigare i år införde butikskedjan fri frakt på alla beställningar över 25 dollar, och nu planerar man att ta upp kampen med bland annat Amazon när det kommer till hemleverans av dagligvaror.

Det hela sker i samarbete med Instacart, livsmedelstjänsten som levererar inom en timme från lokala butiker. Till en början kommer man att testa konceptetet i två av sina butiker i Minneapolis där butikskedjan har sitt huvudkontor.

Något som innebär att kunder kommer att kunna beställa en rad olika matvaror och hushållsartiklar på nätet och få det hemlevererat samma dag.

En marknad värd 11 miljarder dollar

För att få sin beställning hem till dörren får kunderna betala 3,99 dollar per beställning, att jämföra med den årliga summan på 299 dollar som Amazons kunder måste betala för tjänsten Amazon Fresh. Något som innebär att Targets kunder kan lägga 75 beställningar per år innan de når samma summa.

Annons
Annons

Target meddelar redan nu att man troligen kommer att expandera tjänsten till ytterligare städer. Kanske inte så konstigt med tanke på att marknaden för livsmedel på nätet värderas till nästan 11 miljarder dollar i USA enligt en rapport från marknadsundersökningsföretaget IbisWorld.

Sedan tidigare använder sig bland annat Whole Foods Market och Costco av Instacart. Att man nu får in en fot även hos Target är en stor seger för företaget som i januari plockade in 210 miljoner dollar i en investeringsrunda.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta