Annons

Odd Molly ökar vinsten när näthandeln agerar draglok Odd Molly

Odd Molly ökar vinsten när näthandeln agerar draglok

2016-10-19 13:02

Klädföretagets onlinesatsning har börjat betala av sig och Odd Molly kan visa upp ännu ett starkt kvartal.

Odd Molly följer upp ett starkt första halvår med ett nästan lika lyckat tredje kvartal. Under perioden ökade det svenska klädmärket sin försäljning med 23 procent till 137,6 miljoner kronor, och man gör det med fortsatt lönsamhet.

Rörelseresultatet för det tredje kvartalet ökade med 7 miljoner kronor till 18,8 miljoner jämfört med föregående år vilket innebär en rörelsemarginal på 13,7 procent för kvartalet och 7,4 procent för niomånadersperioden.

Annons
Annons
– Tillväxten drivs framförallt genom vår egen detaljhandelsverksamhet, som stod för 44 procent av försäljningen under de första nio månaderna, med webbshopen som draglok, säger Odd Mollys VD, Anna Attemark.

"Alla kanaler stärker varandra"

I rapporten konstaterar Anna Attemark att bolaget på senare tid satsat allt mer på att finnas där kunden finns. Något som bland annat inneburit att Odd Molly under de senaste åren fokuserat på att bli riktigt bra på webbhandel. Något som nu syns i försäljningen.

– Vår övertygelse är att alla kanaler stärker varandra, och att det ena inte utesluter det andra. Tvärtom. När vi eller en partner öppnar en fysisk Odd Molly-butik återspeglas det även i den digitala handeln. Odd Molly är på riktigt en verksamhet i ständig utveckling med ett koncept som fungerar i olika kanaler, former och samarbeten, säger Anna Attemark.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Bröt mot förbudet.

Annons
Annons
Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Förskjutning från butikshandel till nätbokhandel.

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

"Mer resurser till digitala medier och influencers".

E-handlare öppnar veganbutik:

E-handlare öppnar veganbutik: "Efterfrågan ökar hela tiden"

Står redo med 200 produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Starkt fjärde kvartal gjorde susen.

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

"Service och digitalisering viktiga delar".

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Två räckte inte.

Annons
Annons
Löwengrips nya <nobr>e-handel</nobr> är live

Just nu: Löwengrips nya e-handel är live

Premiär för Hermine Hold.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Konfidentiellt söker:

Head of E-commerce

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta