Annons

Odd Molly ökar vinsten när näthandeln agerar draglok Odd Molly

Odd Molly ökar vinsten när näthandeln agerar draglok

2016-10-19 13:02

Klädföretagets onlinesatsning har börjat betala av sig och Odd Molly kan visa upp ännu ett starkt kvartal.

Odd Molly följer upp ett starkt första halvår med ett nästan lika lyckat tredje kvartal. Under perioden ökade det svenska klädmärket sin försäljning med 23 procent till 137,6 miljoner kronor, och man gör det med fortsatt lönsamhet.

Rörelseresultatet för det tredje kvartalet ökade med 7 miljoner kronor till 18,8 miljoner jämfört med föregående år vilket innebär en rörelsemarginal på 13,7 procent för kvartalet och 7,4 procent för niomånadersperioden.

Annons
Annons
– Tillväxten drivs framförallt genom vår egen detaljhandelsverksamhet, som stod för 44 procent av försäljningen under de första nio månaderna, med webbshopen som draglok, säger Odd Mollys VD, Anna Attemark.

"Alla kanaler stärker varandra"

I rapporten konstaterar Anna Attemark att bolaget på senare tid satsat allt mer på att finnas där kunden finns. Något som bland annat inneburit att Odd Molly under de senaste åren fokuserat på att bli riktigt bra på webbhandel. Något som nu syns i försäljningen.

– Vår övertygelse är att alla kanaler stärker varandra, och att det ena inte utesluter det andra. Tvärtom. När vi eller en partner öppnar en fysisk Odd Molly-butik återspeglas det även i den digitala handeln. Odd Molly är på riktigt en verksamhet i ständig utveckling med ett koncept som fungerar i olika kanaler, former och samarbeten, säger Anna Attemark.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta