Odd Mollys e-handel ökar starkt – butikerna backar rejält

Nu ska hela företaget anpassas mer efter digitala försäljningskanaler.

Försäljningen i företagets egna kanaler ökar med 27 procent, och bäst av allt går den egna e-handeln. Det framkommer av företagets rapport för årets andra kvartal, som släpptes under morgonen.

Modeföretaget Odd Molly fortsatte under kvartalet att leverera en stark tillväxt i detaljhandelssegmentet, det vill säga försäljningen i Odd Mollys egna kanaler, som ökade med 27 procent. Några konkreta siffror för just e-handeln anges inte, men företaget beskriver själva att det är den kanalen som driver hela företagets tillväxt.

Annons

- Vi ser och glädjer oss åt flera positiva signaler, både i form av starka ökningar i vår egen webbshop och bland externa e-handelsåterförsäljare, skriver företagets VD Anna Attemark i sammanfattningen av rapporten.

“Det är en tuff marknad”

Sämre går det dock för de fysiska butikerna och återförsäljarna. Rörelseresultatet för koncernen som helhet uppgick under andra kvartalet till -7,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -2,5 miljoner under samma period 2016 - alltså en kraftig försämring.

- Försäljningen i grossistsegmentet var klart lägre än motsvarande period föregående år, en nedgång som delvis förklaras av att en större del av vår-/sommarkollektionen förra året levererades under andra kvartalet istället för det första. Samtidigt blir trenden vi sett, och resonerat kring tidigare, allt tydligare; det är en tuff marknad, framför allt för våra mindre återförsäljare med fysiska butiker, och en omställningens tid för branschen. Och det går fort, skriver Anna Attemark.

Ska skapa unik e-handelskollektion

Och för att möta den negativa trenden för den fysiska butikshandeln, kommer Odd Molly nu att tänka om. Tanken är att nya kollektioner ska skapas specifikt för att kunna säljas i e-handeln.

- Odd Molly kommer framöver att arbeta med mindre huvudkollektioner och fler specialkollektioner anpassade för olika kanalers förutsättningar. Med ett tydligt kundfokus anpassar vi löpande hur vi ska möta nya konsumtionsmönster – och vi rustar för att det kommer att vara fortsatt stora förändringar på marknaden.

Driver 15 fysiska butiker

Odd Molly är ett svenskt bolag som främst säljer via återförsäljare i ett 30-tal länder runt om i världen. De driver förutom egen e-handel även 15 egna fysiska butiker och är börsnoterade sedan 2010.

Koncernens rörelseresultat för det senaste halvåret blev ett nollresultat, vilket kan jämföras med 5,9 miljoner under samma period förra året. Nettoomsättningen ökade med fem procent till 208,1 miljoner kronor under första halvåret.

LÄS ÄVEN: 

Annons

E-handeln och nya butiker får Odd Molly att lyfta

Odd Molly lkar vinstern när näthandeln agerar draglok

Annons