PTS granskar PostNords hantering av ”Kinaposten”

Efter en ökad mängd klagomål.

Senast imorse kunde vi läsa om hur PostNord försöker gå ifrån det befintliga hanteringssystemet för paket som kommer ifrån länder utanför EU. Systemet som infördes tidigare i år har bland annat lett till en hanteringsavgift på 75 kronor per paket. Det har också lett till längre väntetider för de som beställer varor ifrån till exempel marknadsplatser som Wish.

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan

Annons

Nu meddelar Post- och telestyrelsen (PTS) att de inleder en granskning av PostNords hantering av dessa försändelser. Detta eftersom att de fått in en ökad mängd klagomål kring fraktbolagets rutiner gällande försändelser ifrån länder utanför EU.

- Klagomålen har bland annat handlat om långa väntetider på försändelser efter det att avgift och moms har betalats. Det har också inkommit klagomål på Postnords klagomålshanteringen när det gäller frågor om avgiften för hantering samt momsinbetalning, meddelar PTS idag.

LÄS ÄVEN: Superjobbigt att reklamera borttappade Kinapaket

PTS ska nu ta reda på om PostNord brutit mot några av de krav som postoperatörer i Sverige är skyldiga att leva upp till. Frågorna som PTS kräver svar på ska vara besvarade senaste den 20 augusti och därefter fattar myndigheten beslut om tillsynen går vidare.

Annons