Annons

Så blev Singles Day för e-handlarna som valde att satsa

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

2018-11-12 18:00

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Helgen är över och med den även årets Singles Day. Som Ehandel.se har kunnat rapportera under dagen, har dagen fått ett ordentlig genomslag både utomlands och här på hemmaplan.

LÄS ÄVEN: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

En hel del av er e-handlare har passat på att köra extra kampanjer i samband med årets Singels Day, och vi frågade ett antal av er hur det gick med försäljningen under dagen. Outnorth, exempelvis, sålde för tre gånger så mycket som en vanlig söndag.

Är det självklart att hänga på ännu en rea-dag under hösten?

- Ja, det är absolut självklart att hänga på. Trafiken och köpsuget finns där en dag som denna och då måste vi finnas där med en bra deal! Men även om det är världens största shoppingdag så är den absolut inte lika stor som Black Friday i Sverige. Tre gånger vanlig omsättning är vi väl hyggligt nöjda med på Singles Day, men på Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat, skriver Ola Fors, e-handelschef på Outnorth i ett mejl till Ehandel.se.

För nära Black Friday

Komplett vill inte avslöja något om sina försäljningssiffror, men bolagets kommunikationsdirektör Ingebjørg Tollnes berättar för Ehandel.se att de är nöjda med Singles Day 2018.

- Fler och fler kunder känner till konceptet, och vid midnatt (natten till söndag) fanns det ett betydande antal kunder som var redo att använda sig av de bra erbjudandena. Vi tror att en del kunder har börjat med sina julklappsinköp, skriver Ingebjørg Tollnes, och fortsätter:
- Vi tycker dock att Singles Day och Black Friday kommer lite väl nära varandra i år och hade naturligtvis gärna sett mer tid mellan dessa stora handelsdagar.

Flera av de börsnoterade e-handelsföretagen har - precis som Komplett - valt att inte dela med sig av några försäljningssiffror. Rickard Lyko, vd på Lyko, hälsar dock i ett mejl till Ehandel.se att han ser positivt på att intresset för Singles Day ökar år för år. Anders Enevoldsen, kommunikationschef på Boozt, framför att Boozt generellt sett gärna hoppar på olika kampanjer för att hålla bolaget konkurrenskraftigt.

"Valde att köra en väldigt bred kampanj"

CDON satsade stort på årets Singles Day med en kampanj som omfattade över sex miljoner produkter.

LÄS ÄVEN: CDON i unik kampanj - sänker priserna på hela sortimentet

Annons
Annons
- Vi har fått mycket positiv respons från handlarna och kunderna och det ser vi även i försäljningen där marknadsplatsen ökar mot förra årets Singles Day. Bredden har verkligen gett effekt i kampanjen, skriver Kristoffer Valharju, vd på CDON.com.

Enligt Kristoffer Valiharju är det självklart för CDON att hänga på de kampanjer som konsumenterna visar intresse för, och han menar att de olika kampanjdagarna fyller olika syften.

- Black Friday är en väldigt tekniktung dag då många handlar till sig själva och då gärna produkter man kanske sparat sig från att köpa tidigare under året då man väntar in ett riktigt bra pris. Julhandeln är mycket shopping till nära och kära och det är en helt annan bredd och mix än på de stora kampanjdagarna. Vi valde att på Singles Day köra en väldigt bred kampanj med rabatt på i princip hela sortimentet så att alla skulle hitta något. Även produkter som aldrig annars kampanjas var med nu.

"Vi är mer än nöjda"

Elgiganten och MediaMarkt har båda satsat på Singles Day-kampanjer i flera år. För årets event rapporterar bägge bolagen intressant nog försäljningsökningar på 130 procent.

- Vi upplevde ett otroligt engagemang från kunderna som var pålästa och hängde på låset redan vid midnatt. Med det gensvaret är det enkelt att dra slutsatsen att Singles Day är här för att stanna. Vi är mer än nöjda, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Han får medhåll av Henrik Hedlund, försäljningschef på MediaMarkt Sverige.

- Redan förra året märkte vi av ett stort intresse för Singles Day och i år var intresset ännu större. Vi kan framför allt se att många kunder valde att besöka vår e-handel för att ta del av riktigt bra erbjudanden och omsättningen mer än fördubblades i e-handeln jämfört med året innan, skriver han i en kommentar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Ligger högt och fortsätter att stiga".

Annons
Annons
Amazon-antiklimax i Stockholm:

Amazon-antiklimax i Stockholm: "Hoppas ni inte lämnar rummet"

Pressträffen hos Amazon Web Services handlade om... Amazon Web Services.

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - <nobr>e-handeln</nobr> växer mest

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

Har nu e-handel i över 200 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svärdson om Amazon-hajpen:

Svärdson om Amazon-hajpen: "Skulle ha avslöjats redan"

Pressträff i Stockholm i dag.

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Annons
Annons
Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta