På väg mot 25 miljoner – nu öppnar de en ny e-handel

Duon bakom The Birth Poster lanserar ett barnklädesmärke.

Illustrationer där det framgår hur stort ett barn var när det föddes, har visat sig vara riktigt hett stoff bland världens nyblivna föräldrar. Nätbutiken Personligfodelsetavla.se ,och den internationella motsvarigheten Thebirthposter.com, har nämligen lyckats nå stora framgångar med sin enkla - men unika - idé.

LÄS ÄVEN: Nischad e-handel når 17 miljoner efter tre år 

Annons

Vinst på 4,5 miljoner

Förra året nådde The Birth Poster AB 18 miljoner kronor i omsättning, vilket alltså var ännu bättre än vad företaget hade räknat med. Samtidigt nådde bolaget en vinst på 4,5 miljoner kronor. I år är målet att nå 25 miljoner kronor i omsättning.

- På The Birth Poster har vi i dagsläget sålt till över 60 länder och efter Sverige är Australien vår näst största marknad. I början av 2018 lanserade vi en ny helautomatiserad webbplats med sex olika språk och valutor. Företaget drivs fortfarande bara av oss två, berättar grundarna Evelina och Gustav Westman i ett mejl till Ehandel.se.

Väl rustade från framgångarna med Personlig Födelsetavla, har nu Evelina och Gustav bestämt sig för att lansera en ny e-handel med ett nytt varumärke. Det handlar om ett helt nytt projekt i form av ett eget barnklädesmärke, som kort och gott har fått namnet Schmeck.

Plagg utan banan eller giraff

Duons ambition är att märket, som består av ett antal unisex-plagg, ska fokusera på design, hållbarhet och kvalitet. Eller som Gustav och Evelina själva uttrycker det; "Schmeck är kläderna som du själv skulle vilja ha på dig – om du plötsligt krympte". Bakom designen står Evelina Westman, och kläderna sys i en studio i Estland.

- När vi själva fick barn för två år sedan, var det en utmaning att hitta stilrena och sköna barnkläder. När man trodde att man hade hittat ett enfärgat och stilrent plagg, visade det sig ofta att det var en stor banan eller en giraff tryckt på ryggen. Det var då idén till Schmeck föddes – ett klädvarumärke för barn med kläder lika sköna och designade som de kläder vi själva bär, förklarar de i ett pressmeddelande.

"Överväldigade av responsen"

Det nya klädmärket kommer att säljas internationellt från dag ett, och även om sajten bara har varit uppe i ett par dagar, ska beställningar redan ha börjat trilla in. 

- Vi är överväldigade över responsen. Det kommer redan in order från hela världen, vilket känns overkligt. Men förhoppningsvis är det ett kvitto på att vi är rätt ute, säger Evelina Westman i en kommentar.

Annons
Annons