Annons

Paket för 15 000 kronor borta - ersätts med frimärken Försvann en del av posten på vägen?

Paket för 15 000 kronor borta - ersätts med frimärken

2017-05-31 10:37

E-handlare hotas av konkurs på grund av problem med PostNord.

Det återstår en hel del att göra. Det var domen när Post- och telestyrelsen häromdagen sammanfattade situationen för PostNord och Bring. PTS menar att antalet klagomål på logistikföretagen fortfarande ligger högre än vad som får anses vara normalt.

En som är missnöjd är e-handlaren Linn Weilar, som driver skönhetsbutiken Bonnybonny.se. Med hjälp av PostNords tjänst varubrev skickar hon ut omsorgsfullt förpackade sydkoreanska skönhetsprodukter till kunder runt om i landet.

Ska rädda situationen med ny leverantör

Eller - kanske mer korrekt - hon försöker att skicka ut sina paket. Enligt Expressen har 31 av de paket som Linn Weilar har skickat ut sedan april helt enkelt försvunnit under PostNords hantering. De försvunna paketen ska enligt tidningen innehålla saker till ett sammanlagt värde av 15 000 kronor.

Linn Weilar menar att den i hennes tycke opålitliga brevhanteringen mycket väl kan leda till konkurs för hennes företag. Hon hoppas dock kunna lösa problemen genom att anlita en annan fraktleverantör.

- Jag har gått från arg till sorgsen eftersom jag känner mig så himla maktlös, säger hon till Expressen.

Eftersom Linn Weilar har fått skicka ut kompensationspaket till sina kunder har hon enligt egen uppgift förlorat mer pengar än de 15 000 kronorna. Hon är inte imponerad av den service hon har fått från PostNords kundservice.

Annons
Annons
- Beskedet är att de ska ersätta det här med frimärken. Nu ska jag hitta en annan distributör eftersom det är omöjligt att driva företag på det här sättet, säger Linn Weilar.

"Så klart jättebeklagligt"

PostNord kan inte bekräfta att det är 31 paket som är borta, men beklagar ändå det inträffade.

- Har det skett ett misstag i någon typ av sortering och tagit längre tid så är det så klart jättebeklagligt. Det är ju en mottagare som sitter och väntar på det de har köpt. Den biten har jag full respekt för, säger Agnes Karlsson, chef för PostNords kundsservice, till Expressen.

Någon kompensation från PostNord utöver de utlovade frimärkena kan Linn Weiland dock inte vänta sig.

- Den tjänsten som hon använder sig av är brevtjänsten, som är varubrev. Och den är i sig inte försäkrad. Ersättningen med portot är enligt villkoren det vi ersätter, utifrån att villkoren inte täcker ersättning för innehållet i breven, säger Agnes Karlsson. 

LÄS ÄVEN: Så ska PostNord förhindra fler "tillfälliga svackor"

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta