PTS: ”Återstår en hel del arbete för postoperatörerna”

PostNords rapport visade på tydlig förbättring i både leverans och kundnöjdhet, men Post- och telestyrelsen har en annan åsikt.

Enligt PostNords egen rapport, som presenterades i förra veckan, handlade den senaste tidens problem hos logistikföretaget om “tillfälliga svackor”. Men enligt Post- och telestyrelsen, som bland annat har till uppgift att bedöma hur väl logistikföretagen gör sina jobb, ser verkligheten lite annorlunda ut. Myndigheten har tillbringat åtminstone det senaste året med att granska bland andra Bring Citymail och PostNord, och konstaterar i en ny rapport att problemen med posten är långt ifrån lösta.

"Utmaningar på både kort och lång sikt"

I ett pressmeddelande skriver myndigheten i dag att “det kvarstår flera utmaningar på såväl kort som lite längre sikt när det gäller att säkerställa kvaliteten och tillförlitligheten i verksamheten”.

Annons

Det var efter att PTS hade fått in ett "kraftigt ökat antal klagomål" som granskningen av posttjänsterna satte igång. Bland annat hade brev kommit till fel adresser eller inte delats ut alls.

Nu ska de granskade företagen ha vidtagit en rad åtgärder för att få sina skutor på rätt köl - till exempel genom att satsa på sin bemanning och att bli bättre på att återkoppla till kunderna.

- Vi ser att de aktuella operatörerna tar den här frågan på allvar och nu strävar efter att ha bättre kontroll över verksamheten, säger Sten Selander, chef för PTS postavdelning, i pressmeddelandet.

Måste upprätta förtroende hos kunderna

Men än är allt alltså inte frid och fröjd. Enligt PTS får postoperatörerna fortfarande fler klagomål än vad som varit fallet tidigare år.

- Av studien framgår att det fortfarande återstår en hel del arbete för postoperatörerna. Det rör sig bland annat om att stärka tillförlitligheten i verksamheten och i förlängningen att återupprätta förtroendet hos kunderna, säger Sten Selander. 

Annons