Annons

Pineberry ger e-handeln sajter som fungerar hos Google Från vänster: Michael Wahlgren, grundare, Simon Davidsson och Adam Olterman

Emeet: Pineberry ger e-handeln sajter som fungerar hos Google

2017-09-25 11:54

Pineberry kommer till Emeet med tips på hur man som e-handlare får en SEO-vänlig plattform.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Nyligen kom beskedet att EU krävde Google på 24 miljarder kronor för konkurrensbrott efter att sökjätten hade gett sin egen prisjämförelsetjänst Google Shopping ett fördelaktigt läge gentemot konkurrenterna. Det är ännu inte helt klart hur Google planerar att hantera EU:s synpunkter, men det är mycket möjligt att förändringar är att vänta för de många e-handlare som använder sig av Google Shopping.

"Om det blir bättre återstår att se"

Det menar i alla fall marknadsföringsbyrån Pineberry, som även i år medverkar som partner till Emeet Stockholm. När eventet äger rum den 19 oktober kommer Pineberry bland annat att dela med sig av tips på hur man som e-handlare kan optimera sina insatser hos Google.

- Google har själva gått ut med att de tänker göra om Google Shopping efter domslutet. Just därför kan vi nog vara ganska säkra på att Google Shopping kommer att förändras efter rekordboten, på ett eller annat sätt. Om det blir en förändring till det bättre eller sämre för svenska e-handlare återstår att se, säger Pineberrys grundare Michael Wahlgren.

Vilken är den största utmaningen för e-handlarna när det kommer till digital marknadsföring?

- Vi upplever att det är en stor utmaning för e-handlare att skapa en sajt som fungerar bra för Google. Det blir extra komplext för dem då e-handelssajter ofta är väldigt stora. Att få till sajtens kategoristruktur, menyer, filtreringar och innehåll mm är något som vi ofta hjälper våra kunder med. En välstrukturerad och genomtänkt e-handelssajt är viktigt för SEO men spelar även roll för AdWords.

Nytt annonsformat togs väl emot

När vi tog kontakt med Pineberry inför förra årets Emeet hade företaget siktet inställt på att under 2017 hjälpa e-handlarna att göra sig redo för AdWords nya annonsformat.

Hur har det gått med det arbetet?

Annons
Annons
- Det har gått ganska bra faktiskt. Google har varit duktiga på att få annonsörer att byta till de nya annonserna, det vill säga Expanded Text Ads. Detta genom att bland annat ta bort möjligheterna för annonsörer att skapa den gamla typen av annonser och ändra i dem, säger Michael Wahlgren, och fortsätter:
- Vår uppfattning är att svenska e-handlare har varit bra på att gå över till de nya annonserna. För våra kunder som är e-handlare ser vi att klickfrekvensen generellt är något högre på de nya annonserna. Något som är helt rimligt då annonserna är 47 procent större än de gamla och ger mer utrymme för innehåll. Den ökade klickfrekvensen har skett på bekostnad av de annonsörer som fortfarande använder den gamla typen av annonser samt på andelen klick som går till det organiska sökresultatet.

"Ett ypperligt event att vara partner till"

För Pineberry, vars kunder till 30 procent består av just e-handlare, har Emeet blivit något av en självklar aktivitet varje höst. Det här är det sjätte året som företaget är med som partner.

- Emeet är ett ypperligt event att vara partner till eftersom hela vår framgång bygger på att dela kunskap.

Vad ska er session handla om i år?

- En SEO-vänlig plattform är A och O för att som e-handlare lyckas på Google, och det är något som många vänder sig till oss för att få hjälp med. I år kommer mina sökmotorkonsultskollegor Simon Davidsson och Adam Olterman under sessionen att prata om 10 viktiga SEO-krav att ställa när du byter e-handelsplattform och svara på frågor som rör detta intressanta ämne, avslutar Michael Wahlgren.

 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> nära

Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores e-handel nära

"Vill vara 3 000 procent säker på hemleveranserna".

1
Annons
Annons
Frank Dandy <nobr>e-handelssatsar</nobr> - rekryterar Addnatures vd

Frank Dandy e-handelssatsar - rekryterar Addnatures vd

Ska lansera ny sajt.

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

Men avgift är på väg.

12

Indiska e-handelssatsar igen - hon tar över ansvaret

Efter rekonstruktionen: Företagets CIO i ny roll.

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Ny app med billiga Kina-produkter.

1
Annons
Annons
Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Verdane säljer sin andel.

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Vill se handlingsplan mot Kinafusket.

2
Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Stärker sin e-handelskompetens och effektiviserar butiksytorna.

1
Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Men styrelseordföranden tror att företaget kommer igen.

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

B2B-marknaden på nätet släpar efter.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hands-On Science AB söker:

Platsansvarig för produktförsäljningsenheten i Kallhäll

Lakritsroten söker:

E-handelsansvarig - lakritsroten.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta