Annons

Plattformsbytet som nästan krossade mig Rashid Waraich

Krönika: Plattformsbytet som nästan krossade mig

2018-10-30 12:50

Rashid Waraich, grundare av TheMobileStore, berättar öppenhjärtigt om plattformsbytet som gick snett och vad du kan lära av deras misstag.

Jag har misslyckats med mitt plattformsbyte. Det är väldigt svårt att kasta in handduken och erkänna att man har misslyckats. Och det är ännu svårare att göra det publikt. Min tanke, nu när jag väljer att prata om det, är att andra småföretagare förhoppningsvis inte gör samma fel som jag gjorde.

Omsättningen sjönk med 70 procent

Vi valde en kombination av systemen Magento 2 (plattform), Microsoft NAV (affärssystem) och PIMCore (produkthantering). Företaget som jag valde att jobba med såg väldigt seriöst ut. Vd:n var väldigt förtroendeingivande. Det kändes som att jag hade hittat rätt person och rätt företag. Projektet skulle vara klart på 12 veckor, men det tog dem 1 år och 5 månader att leverera ett dåligt projekt som inte var klart för lansering.

När sidan lanserades så var den väldigt seg. Jag försäkrades om att det skulle lösa sig med hjälp av olika åtgärder, men inga av dem fungerade. Efter lanseringen började olika fel uppstå som man inte hade upptäckt innan. Varje gång de fixade ett fel så dök det upp två nya. Vår omsättning sjönk med 70 procent den första månaden och 50 procent månaden efter.

Mer fokus på projektet än affären

Vi satt i denna situation i fem månader och bestämde oss sedan för att flytta tillbaka till vår gamla hyrplattform, när det fortfarande tog mellan 20 och 30 sekunder att ladda en produktsida. Dagen då projektledaren kontaktade mig och berättade att de nyligen lanserat en annan Magento 2-sida som var väldigt snabb - men att de inte hade en aning om varför den var det - bestämde jag mig för att det var dags att flytta. Det kändes som att de inte hade koll på vad de själva gjorde. 

Jag har förlorat pengar, tid, fokus och lusten att jobba. Det mest värdefulla var min tid. Jag har lagt ungefär 2 år på detta projekt och förlorat 2 års arbete. Jag hade mer fokus på projektet än på min affär. Det har drabbat mig ekonomiskt, psykiskt och fysiskt. Jag såg mina branschkollegor springa förbi mig medan jag höll på att gå under. Jag valde helt enkelt fel företag att samarbeta med, det är mitt stora misstag.

Jobba med människor!

Det vi har lärt oss:

Annons
Annons

• Jobba med människor som känner medmänsklighet, inte med företag som bara vill tjäna pengar och debitera timmar
• Prata med referenser, men även med någon som kan berätta hur företaget skötte sig när något gick fel (de företag som ger lite extra, under "the last mile", är de företag man vill jobba med)

Tips till andra som ska byta plattform:

• Skriv aldrig under ett standardavtal
• Låt inte konsultföretaget friskriva sig från fel och fördröjningar
• Lägg till en klausul om fördröjningar (företag som inte levererar i tid måste få konsekvenser)
• Koppla in en advokat som kan titta på avtalet (det är små pengar i jämförelse med vad man kan förlora om avtalet är bristfälligt)

Folk som förstår att det är ditt livsverk

Det allra viktigaste är att du väljer rätt personer - jag säger inte företag, utan personer - för ett projekt. Det här är personer som du kommer att jobba med en lång tid, så det är viktigt att välja dem med omsorg. Personer som förstår att det är ditt livsverk de får i uppdrag att förbättra. Som själva är stolta över det jobb de gör och vad de levererar. Personer som värderar relationer och människor och inte bara pengar. Hur man hittar en sådan person vet jag tyvärr inte. Jag är tydligen inte så bra på det.

Jag vill dock ge en stor eloge till en person som har stöttat mig enormt under denna svåra tid. Magnus Lundin på Searchmint, min konsult och min vän. En person som värderar relationen mer än debiterbara timmar. Jag önskar att det fanns fler som du i e-handelsvärlden.

Rashid Waraich

Grundare av TheMobileStore

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta