Annons

Plattformsbytet som nästan krossade mig Rashid Waraich

Krönika: Plattformsbytet som nästan krossade mig

2018-10-30 12:50

Rashid Waraich, grundare av TheMobileStore, berättar öppenhjärtigt om plattformsbytet som gick snett och vad du kan lära av deras misstag.

Jag har misslyckats med mitt plattformsbyte. Det är väldigt svårt att kasta in handduken och erkänna att man har misslyckats. Och det är ännu svårare att göra det publikt. Min tanke, nu när jag väljer att prata om det, är att andra småföretagare förhoppningsvis inte gör samma fel som jag gjorde.

Omsättningen sjönk med 70 procent

Vi valde en kombination av systemen Magento 2 (plattform), Microsoft NAV (affärssystem) och PIMCore (produkthantering). Företaget som jag valde att jobba med såg väldigt seriöst ut. Vd:n var väldigt förtroendeingivande. Det kändes som att jag hade hittat rätt person och rätt företag. Projektet skulle vara klart på 12 veckor, men det tog dem 1 år och 5 månader att leverera ett dåligt projekt som inte var klart för lansering.

När sidan lanserades så var den väldigt seg. Jag försäkrades om att det skulle lösa sig med hjälp av olika åtgärder, men inga av dem fungerade. Efter lanseringen började olika fel uppstå som man inte hade upptäckt innan. Varje gång de fixade ett fel så dök det upp två nya. Vår omsättning sjönk med 70 procent den första månaden och 50 procent månaden efter.

Mer fokus på projektet än affären

Vi satt i denna situation i fem månader och bestämde oss sedan för att flytta tillbaka till vår gamla hyrplattform, när det fortfarande tog mellan 20 och 30 sekunder att ladda en produktsida. Dagen då projektledaren kontaktade mig och berättade att de nyligen lanserat en annan Magento 2-sida som var väldigt snabb - men att de inte hade en aning om varför den var det - bestämde jag mig för att det var dags att flytta. Det kändes som att de inte hade koll på vad de själva gjorde. 

Jag har förlorat pengar, tid, fokus och lusten att jobba. Det mest värdefulla var min tid. Jag har lagt ungefär 2 år på detta projekt och förlorat 2 års arbete. Jag hade mer fokus på projektet än på min affär. Det har drabbat mig ekonomiskt, psykiskt och fysiskt. Jag såg mina branschkollegor springa förbi mig medan jag höll på att gå under. Jag valde helt enkelt fel företag att samarbeta med, det är mitt stora misstag.

Jobba med människor!

Det vi har lärt oss:

Annons
Annons

• Jobba med människor som känner medmänsklighet, inte med företag som bara vill tjäna pengar och debitera timmar
• Prata med referenser, men även med någon som kan berätta hur företaget skötte sig när något gick fel (de företag som ger lite extra, under "the last mile", är de företag man vill jobba med)

Tips till andra som ska byta plattform:

• Skriv aldrig under ett standardavtal
• Låt inte konsultföretaget friskriva sig från fel och fördröjningar
• Lägg till en klausul om fördröjningar (företag som inte levererar i tid måste få konsekvenser)
• Koppla in en advokat som kan titta på avtalet (det är små pengar i jämförelse med vad man kan förlora om avtalet är bristfälligt)

Folk som förstår att det är ditt livsverk

Det allra viktigaste är att du väljer rätt personer - jag säger inte företag, utan personer - för ett projekt. Det här är personer som du kommer att jobba med en lång tid, så det är viktigt att välja dem med omsorg. Personer som förstår att det är ditt livsverk de får i uppdrag att förbättra. Som själva är stolta över det jobb de gör och vad de levererar. Personer som värderar relationer och människor och inte bara pengar. Hur man hittar en sådan person vet jag tyvärr inte. Jag är tydligen inte så bra på det.

Jag vill dock ge en stor eloge till en person som har stöttat mig enormt under denna svåra tid. Magnus Lundin på Searchmint, min konsult och min vän. En person som värderar relationen mer än debiterbara timmar. Jag önskar att det fanns fler som du i e-handelsvärlden.

Rashid Waraich

Grundare av TheMobileStore

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta