Annons

PostNord: Svensk e-handel drar in över 50 miljarder Allt fler handlar allt mer på nätet

PostNord: Svensk e-handel drar in över 50 miljarder

2016-02-23 07:56

Enligt PostNords e-barometer ökade svensk e-handel med 19 procent förra året, vilket är den starkaste tillväxten sedan 2007.

Handeln på nätet växer så det knakar. I början av månaden visade vårt senaste analysbrev att omsättningen för den svenska e-handeln enligt vår bolagsdata hade ökat med 16 procent på ett år. Nu bekräftar PostNord trenden med sin senaste e-barometer.

Hemelektronik stadigt i topp 

Enligt e-barometern för 2015, som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, visade e-handeln förra året upp sin starkaste tillväxtperiod sedan 2007 och kom upp i en omsättning på 50,1 miljarder kronor. E-handeln ska enligt PostNords siffror nu utgöra 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige.

- De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.

E-barometern konstaterar att hemelektronik fortfarande är den bransch som är starkast på nätet, med 23 procent av all försäljning online. Förra året ökade försäljningen av hemelektronik på nätet med 16 procent och kom upp i en omsättning på 11 miljarder kronor. På andra och tredje plats kom kläder/skor med 8,4 miljarder och böcker/media med 3,6 miljarder kronor. Den starkaste tillväxten visade dock byggbranschen upp med en onlineökning på 38 procent.

- Det är tydligt att det inte bara är yngre branscher som växer starkt på nätet, utan redan stora och etablerade branscher såsom elektronik visar också starka tillväxttal. Kontinuerliga innovationer och att svenskarna gärna ligger i framkant med det senaste inom elektronik driver tillväxten, säger Carin Blom.

7 av 10 e-handlade med mobilen

Att e-handel med mobilen blir allt populärare har varit tydligt en längre tid och nyligen kunde vår analysavdelning visa statistik på hur väl handeln i mobilen konverterar under veckans olika dagar. Även PostNord ser hur mobilen får allt större betydelse, och e-barometern visar att 7 av 10 svenskar under förra årets sista kvartal på något sätt använde sin mobiltelefon när de e-handlade.

Annons
Annons

I den nya e-handelsrapporten har Partykungens VD Joel Svensson intervjuats med anledning av att hans företag efter en rejäl omsättningsökning nu siktar på expandera utomlands.

– Att finnas på flera marknader och i flera kanaler är ett sätt att stärka vår position och vårt varumärke. Jag tror att det blir allt viktigare i konkurrensen med utländska aktörer, säger han.

Populärt att handla från USA och Kina

Och det är tydligt att intresset för att handla från sidor i andra länder blir allt större. 19 procent av svenskarnas e-handelsköp gjordes förra året i onlinebutiker i andra länder, och Storbritannien, Tyskland, USA och Kina sticker ut som särskilt populära länder att handla från. Svensk e-handelsexport går däremot i första hand till Norge och Finland, följt av Danmark, Tyskland och Storbritannien.

E-barometern publiceras fyra gånger per år och bygger på totalt tre konsument- och företagsunderssökningar med sammanlagt drygt 4 100 svarande personer och 346 medverkande företag.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta