Annons

PostNord: Svensk e-handel drar in över 50 miljarder Allt fler handlar allt mer på nätet

PostNord: Svensk e-handel drar in över 50 miljarder

2016-02-23 07:56

Enligt PostNords e-barometer ökade svensk e-handel med 19 procent förra året, vilket är den starkaste tillväxten sedan 2007.

Handeln på nätet växer så det knakar. I början av månaden visade vårt senaste analysbrev att omsättningen för den svenska e-handeln enligt vår bolagsdata hade ökat med 16 procent på ett år. Nu bekräftar PostNord trenden med sin senaste e-barometer.

Hemelektronik stadigt i topp 

Enligt e-barometern för 2015, som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, visade e-handeln förra året upp sin starkaste tillväxtperiod sedan 2007 och kom upp i en omsättning på 50,1 miljarder kronor. E-handeln ska enligt PostNords siffror nu utgöra 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige.

- De fysiska och digitala kanalerna samspelar allt mer, och praktiskt taget alla köp har digitala inslag idag. Dagens konsumenter vill ha en friktionsfri köpupplevelse oavsett kontaktyta och resan mot sömlösa shoppingen har bara börjat, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.

E-barometern konstaterar att hemelektronik fortfarande är den bransch som är starkast på nätet, med 23 procent av all försäljning online. Förra året ökade försäljningen av hemelektronik på nätet med 16 procent och kom upp i en omsättning på 11 miljarder kronor. På andra och tredje plats kom kläder/skor med 8,4 miljarder och böcker/media med 3,6 miljarder kronor. Den starkaste tillväxten visade dock byggbranschen upp med en onlineökning på 38 procent.

- Det är tydligt att det inte bara är yngre branscher som växer starkt på nätet, utan redan stora och etablerade branscher såsom elektronik visar också starka tillväxttal. Kontinuerliga innovationer och att svenskarna gärna ligger i framkant med det senaste inom elektronik driver tillväxten, säger Carin Blom.

7 av 10 e-handlade med mobilen

Att e-handel med mobilen blir allt populärare har varit tydligt en längre tid och nyligen kunde vår analysavdelning visa statistik på hur väl handeln i mobilen konverterar under veckans olika dagar. Även PostNord ser hur mobilen får allt större betydelse, och e-barometern visar att 7 av 10 svenskar under förra årets sista kvartal på något sätt använde sin mobiltelefon när de e-handlade.

Annons
Annons

I den nya e-handelsrapporten har Partykungens VD Joel Svensson intervjuats med anledning av att hans företag efter en rejäl omsättningsökning nu siktar på expandera utomlands.

– Att finnas på flera marknader och i flera kanaler är ett sätt att stärka vår position och vårt varumärke. Jag tror att det blir allt viktigare i konkurrensen med utländska aktörer, säger han.

Populärt att handla från USA och Kina

Och det är tydligt att intresset för att handla från sidor i andra länder blir allt större. 19 procent av svenskarnas e-handelsköp gjordes förra året i onlinebutiker i andra länder, och Storbritannien, Tyskland, USA och Kina sticker ut som särskilt populära länder att handla från. Svensk e-handelsexport går däremot i första hand till Norge och Finland, följt av Danmark, Tyskland och Storbritannien.

E-barometern publiceras fyra gånger per år och bygger på totalt tre konsument- och företagsunderssökningar med sammanlagt drygt 4 100 svarande personer och 346 medverkande företag.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Annons
Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Annons
Annons
Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta