Annons

PostNord förtydligar: Portot blir dyrare för vissa företag Per Mossberg, kommunikationsdirektör PostNord

PostNord förtydligar: Portot blir dyrare för vissa företag

2016-02-11 15:40

I samband med att priserna på frimärken sänks för privatpersoner blir det samtidigt dyrare för momsregistrerade företag som inte har ett individuellt avtal med PostNord.

Tidigare i dag publicerade vi en artikel om att PostNord tar bort moms på vissa tjänster efter att EU informerat Sverige om att det i unionen inte är tillåtet att lägga på moms på vissa samhällstjänster, som till exempel posthantering. Vi skrev i artikeln att priset på ett vanligt frimärke sänks från 7 kronor till 6,50 kronor från och med april. Men den sänkningen gäller bara privatpersoner som inte drar av momsen.

"Inte vårt påhitt"

Företag som är momsregistrerade, och alltså inte behöver betala moms, betalar idag 5,60 för ett frimärke, så för dem kommer borttagandet av momsen i själva verket med en prishöjning, vilket flera läsare var snabba med att påpeka.

- Ja, det blir en ökning från 5,60 till 6,50 för de som inte betalar moms, bekräftar Per Mossberg, kommunikationsdirektör på PostNord.

Lite enkelt förklarat har PostNord tidigare bakat in den moms fraktbolaget betalar till sina leverantörer i den moms som PostNords kunder har fått betala. Eftersom momsen försvinner går det inte att göra längre.

Enligt Per Mossberg är prisökningen något som måste genomföras eftersom det är ett krav enligt lagen att PostNord sätter priser som täcker företagets kostnader.

Annons
Annons
- Vi har inget val. Hade vi fått bestämma hade vi hållit med den svenska regeringen som ville ha moms på de här tjänsterna. Så det här är inte vårt påhitt, vi följer skattelagstiftningen.

Oklart hur andra tjänster påverkas

De nya portopriserna påverkar inte företag som har individuella avtal med PostNord, vilket Per Mossberg säger att de flesta större företag har. Så förändringen kan snarare väntas slå mot mindre företag. Ett antal av PostNords tjänster, som den småföretagsinriktade “Skicka Lätt”-servicen, påverkas av portoändringen, men om det blir fler prishöjningar är inte klart ännu.

- Det här riksdagsbeslutet kom igår så just nu lägger vi fast prisjusteringarna. Vi kommer att gå ut med det den 1 mars, säger Per Mossberg.

Men är det troligt att till exempel "Skicka lätt" blir dyrare för småföretag?

- Vi håller på det tills den 1 mars. Vi håller på och tittar på det just nu.

De nya priserna kommer att gälla från och med den 1 april.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Den 1 augusti blir dag ett för Qliro Groups nya VD

Den 1 augusti blir dag ett för Qliro Groups nya VD

På måndag tar Marcus Lindqvist över stafettpinnen efter Paul Fischbein.

Annons
Annons

Middagsfrids medgrundare avliden - blev 45 år gammal

Victor Theander, en av grundarna till matkassepionjären Middagsfrid, har somnat in.

Amazon över förväntningarna - ökar med 31 procent

Amazon över förväntningarna - ökar med 31 procent

Amazons Q2-rapport visar på goda resultat.

Större sortiment när Pålyset.se flyttar till ett bättre läge

E-handlaren lämnar sin lilla butik i Boden för ny större lokal i ett köpcentrum.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Overstocks VD gör comeback efter sjukskrivningen

Patrick Byrne uppger att han är helt frisk för första gången på 31 år.

Alibaba i budgivning om Östeuropas e-handelsgigant

Alibaba i budgivning om Östeuropas e-handelsgigant

Alibaba slåss med bland andra Ebay om att få lägga vantarna på den polska e-handelsjätten Allegro.

Krisande bönder på Kreta får hjälp av Matsmart

Krisande bönder på Kreta får hjälp av Matsmart

Ska sälja olivolja och för varje såld flaska ge tillbaka några kronor till bonden.

Annons
Annons
Hittabox ökar och expanderar till Norge och Danmark

Hittabox ökar och expanderar till Norge och Danmark

Den svenska samlingsplatsen för boxprenumerationer rullar ut sitt koncept i resten av Skandinavien.

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Lyxmärket Michael Kors planerar att driva trafik till sin e-handel genom unika erbjudanden på Instagram.

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Twitter verkar vara bättre på att locka annonsörer än att dra till sig nya användare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem