Annons

PostNord förtydligar: Portot blir dyrare för vissa företag Per Mossberg, kommunikationsdirektör PostNord

PostNord förtydligar: Portot blir dyrare för vissa företag

2016-02-11 15:40

I samband med att priserna på frimärken sänks för privatpersoner blir det samtidigt dyrare för momsregistrerade företag som inte har ett individuellt avtal med PostNord.

Tidigare i dag publicerade vi en artikel om att PostNord tar bort moms på vissa tjänster efter att EU informerat Sverige om att det i unionen inte är tillåtet att lägga på moms på vissa samhällstjänster, som till exempel posthantering. Vi skrev i artikeln att priset på ett vanligt frimärke sänks från 7 kronor till 6,50 kronor från och med april. Men den sänkningen gäller bara privatpersoner som inte drar av momsen.

"Inte vårt påhitt"

Företag som är momsregistrerade, och alltså inte behöver betala moms, betalar idag 5,60 för ett frimärke, så för dem kommer borttagandet av momsen i själva verket med en prishöjning, vilket flera läsare var snabba med att påpeka.

- Ja, det blir en ökning från 5,60 till 6,50 för de som inte betalar moms, bekräftar Per Mossberg, kommunikationsdirektör på PostNord.

Lite enkelt förklarat har PostNord tidigare bakat in den moms fraktbolaget betalar till sina leverantörer i den moms som PostNords kunder har fått betala. Eftersom momsen försvinner går det inte att göra längre.

Enligt Per Mossberg är prisökningen något som måste genomföras eftersom det är ett krav enligt lagen att PostNord sätter priser som täcker företagets kostnader.

Annons
Annons
- Vi har inget val. Hade vi fått bestämma hade vi hållit med den svenska regeringen som ville ha moms på de här tjänsterna. Så det här är inte vårt påhitt, vi följer skattelagstiftningen.

Oklart hur andra tjänster påverkas

De nya portopriserna påverkar inte företag som har individuella avtal med PostNord, vilket Per Mossberg säger att de flesta större företag har. Så förändringen kan snarare väntas slå mot mindre företag. Ett antal av PostNords tjänster, som den småföretagsinriktade “Skicka Lätt”-servicen, påverkas av portoändringen, men om det blir fler prishöjningar är inte klart ännu.

- Det här riksdagsbeslutet kom igår så just nu lägger vi fast prisjusteringarna. Vi kommer att gå ut med det den 1 mars, säger Per Mossberg.

Men är det troligt att till exempel "Skicka lätt" blir dyrare för småföretag?

- Vi håller på det tills den 1 mars. Vi håller på och tittar på det just nu.

De nya priserna kommer att gälla från och med den 1 april.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Annons
Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Annons
Annons

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta