Annons

PostNord förtydligar: Portot blir dyrare för vissa företag Per Mossberg, kommunikationsdirektör PostNord

PostNord förtydligar: Portot blir dyrare för vissa företag

2016-02-11 15:40

I samband med att priserna på frimärken sänks för privatpersoner blir det samtidigt dyrare för momsregistrerade företag som inte har ett individuellt avtal med PostNord.

Tidigare i dag publicerade vi en artikel om att PostNord tar bort moms på vissa tjänster efter att EU informerat Sverige om att det i unionen inte är tillåtet att lägga på moms på vissa samhällstjänster, som till exempel posthantering. Vi skrev i artikeln att priset på ett vanligt frimärke sänks från 7 kronor till 6,50 kronor från och med april. Men den sänkningen gäller bara privatpersoner som inte drar av momsen.

"Inte vårt påhitt"

Företag som är momsregistrerade, och alltså inte behöver betala moms, betalar idag 5,60 för ett frimärke, så för dem kommer borttagandet av momsen i själva verket med en prishöjning, vilket flera läsare var snabba med att påpeka.

- Ja, det blir en ökning från 5,60 till 6,50 för de som inte betalar moms, bekräftar Per Mossberg, kommunikationsdirektör på PostNord.

Lite enkelt förklarat har PostNord tidigare bakat in den moms fraktbolaget betalar till sina leverantörer i den moms som PostNords kunder har fått betala. Eftersom momsen försvinner går det inte att göra längre.

Enligt Per Mossberg är prisökningen något som måste genomföras eftersom det är ett krav enligt lagen att PostNord sätter priser som täcker företagets kostnader.

Annons
Annons
- Vi har inget val. Hade vi fått bestämma hade vi hållit med den svenska regeringen som ville ha moms på de här tjänsterna. Så det här är inte vårt påhitt, vi följer skattelagstiftningen.

Oklart hur andra tjänster påverkas

De nya portopriserna påverkar inte företag som har individuella avtal med PostNord, vilket Per Mossberg säger att de flesta större företag har. Så förändringen kan snarare väntas slå mot mindre företag. Ett antal av PostNords tjänster, som den småföretagsinriktade “Skicka Lätt”-servicen, påverkas av portoändringen, men om det blir fler prishöjningar är inte klart ännu.

- Det här riksdagsbeslutet kom igår så just nu lägger vi fast prisjusteringarna. Vi kommer att gå ut med det den 1 mars, säger Per Mossberg.

Men är det troligt att till exempel "Skicka lätt" blir dyrare för småföretag?

- Vi håller på det tills den 1 mars. Vi håller på och tittar på det just nu.

De nya priserna kommer att gälla från och med den 1 april.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem