Annons

PostNord slår tillbaka: 0,07% av paketen reklameras Alla brev kom fram i en nytt test av PostNord

PostNord slår tillbaka: 0,07% av paketen reklameras

2016-08-18 13:18

Efter den senaste tidens kritik i media svarar PostNord att i de allra flesta fall sker leveranserna utan några problem.

Den senaste tiden har bland annat en PTS-rapport och diverse privatpersoner tyckt att PostNords posthantering lämnar mer att önska. Senast den här veckan fick logistikleverantören kritik för att ha lagt ner en reklamation. Men oftast har det handlat om brev och paket som kommit fram för sent eller inte kommit fram alls.

100 procent av breven delades ut

I ett färskt blogginlägg med rubriken "Kvaliteten går åt rätt håll" ger nu PostNord sin version av saken.

- Vi är de första att beklaga att våra kunder har drabbats. Det är dock viktigt att komma ihåg att PostNord har tagit till krafttag för att rätta till de här bristerna, skriver företaget om kritiken.

Men enligt PostNord inträffar postproblemen betydligt mer sällan än man kanske skulle kunna tro. En undersökning av 27 245 omärkta brev som gjorts av en utomstående aktör, TNS Global/Sifo, visar att 91,3 procent av alla förstaklassbrev i juni delades ut dagen efter. Efter tre dagar var 99,6 procent av breven utdelade och efter fem dagar hade alla brev kommit fram. Under juli månad var motsvarande siffror 92,4 procent, 99,7 procent och återigen 100 procent efter fem dagar.

- Annorlunda uttryckt, statistiskt sett krävs det att du skickar 385 brev en månad för att ett brev ska delas ut så sent som fyra eller fem dagar efter inlämning, konstaterar bolaget.

Vad gäller kundsynpunkterna på pakethanteringen tar PostNord upp att de endast uppgår till 51 stycken om dagen trots att företaget under samma tid hanterar drygt 332 223 paket, vilket motsvarar 0,015 procent. Dessutom görs 237 reklamationer, 0,07 procent, per dag.

Annons
Annons

Problem med försändelser från utlandet 

När det trots allt blir fel beror det enligt PostNord ofta på att tjänster och villkor blandats ihop när paket skickas till Sverige från utlandet. Paket som ska till ett företag ska levereras vid mottagarens dörr och leveranser till privatpersoner ska gå till ett ombud, men om avsändaren valt “fel” tjänst kan det också bli “fel” vid leveransen.

När det handlar om företagsleveranserna från utlandet säger sig PostNord helt enkelt följa det internationella regelverk som finns på området, men logistikleverantören planerar att förtydliga informationen till privatpersoner så att slutkunderna vet vad de kan förvänta sig när de beställer från utlandet.

- När det blir fel är det vanligen vid leveranser av dessa privatadresserade paket från utlandet som går i företagspaketflödet som en del av våra chaufförer tyvärr brister, vilket inte är acceptabelt och något som vi beklagar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta