Annons

PostNord slår tillbaka: 0,07% av paketen reklameras Alla brev kom fram i en nytt test av PostNord

PostNord slår tillbaka: 0,07% av paketen reklameras

2016-08-18 13:18

Efter den senaste tidens kritik i media svarar PostNord att i de allra flesta fall sker leveranserna utan några problem.

Den senaste tiden har bland annat en PTS-rapport och diverse privatpersoner tyckt att PostNords posthantering lämnar mer att önska. Senast den här veckan fick logistikleverantören kritik för att ha lagt ner en reklamation. Men oftast har det handlat om brev och paket som kommit fram för sent eller inte kommit fram alls.

100 procent av breven delades ut

I ett färskt blogginlägg med rubriken "Kvaliteten går åt rätt håll" ger nu PostNord sin version av saken.

- Vi är de första att beklaga att våra kunder har drabbats. Det är dock viktigt att komma ihåg att PostNord har tagit till krafttag för att rätta till de här bristerna, skriver företaget om kritiken.

Men enligt PostNord inträffar postproblemen betydligt mer sällan än man kanske skulle kunna tro. En undersökning av 27 245 omärkta brev som gjorts av en utomstående aktör, TNS Global/Sifo, visar att 91,3 procent av alla förstaklassbrev i juni delades ut dagen efter. Efter tre dagar var 99,6 procent av breven utdelade och efter fem dagar hade alla brev kommit fram. Under juli månad var motsvarande siffror 92,4 procent, 99,7 procent och återigen 100 procent efter fem dagar.

- Annorlunda uttryckt, statistiskt sett krävs det att du skickar 385 brev en månad för att ett brev ska delas ut så sent som fyra eller fem dagar efter inlämning, konstaterar bolaget.

Vad gäller kundsynpunkterna på pakethanteringen tar PostNord upp att de endast uppgår till 51 stycken om dagen trots att företaget under samma tid hanterar drygt 332 223 paket, vilket motsvarar 0,015 procent. Dessutom görs 237 reklamationer, 0,07 procent, per dag.

Annons
Annons

Problem med försändelser från utlandet 

När det trots allt blir fel beror det enligt PostNord ofta på att tjänster och villkor blandats ihop när paket skickas till Sverige från utlandet. Paket som ska till ett företag ska levereras vid mottagarens dörr och leveranser till privatpersoner ska gå till ett ombud, men om avsändaren valt “fel” tjänst kan det också bli “fel” vid leveransen.

När det handlar om företagsleveranserna från utlandet säger sig PostNord helt enkelt följa det internationella regelverk som finns på området, men logistikleverantören planerar att förtydliga informationen till privatpersoner så att slutkunderna vet vad de kan förvänta sig när de beställer från utlandet.

- När det blir fel är det vanligen vid leveranser av dessa privatadresserade paket från utlandet som går i företagspaketflödet som en del av våra chaufförer tyvärr brister, vilket inte är acceptabelt och något som vi beklagar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handelsjättens</nobr> nya butiksplan involverar flygplatser

E-handelsjättens nya butiksplan involverar flygplatser

Vill göra flygplatserna kassafria.

Annons
Annons

"Prismatchning" innebar presentkort - nu fälls Komplett

Lovade marknadens lägsta pris.

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Årets julhandel kommer att omsätta 23 miljarder kronor

Var tredje handlar mest på nätet.

Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Helgläsning: Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Vad är egentligen Wish och hur blev de så stora i Sverige?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handelslag</nobr> på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Ny e-handelslag på plats - Sverige utan tillsynsmyndighet

Förbudet mot geo-blocking började gälla i måndags.

1
Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader:

Från 0 till 50 000 i månaden på 4 månader: "The sky is the limit"

Collar of Sweden räknar med att nå en halv miljon det första året.

Systembolaget bygger egen entré för sina <nobr>e-handelskunder</nobr>

Systembolaget bygger egen entré för sina e-handelskunder

"Lastzon direkt utanför för att underlätta".

Annons
Annons
Möbeljättens bästa månad hittills - sålde för 650 miljoner

Möbeljättens bästa månad hittills - sålde för 650 miljoner

Framgångsrik Black Week tog bolaget till nytt rekord.

Tailor Store backar - omsätter 74,5 miljoner kronor

Tailor Store backar - omsätter 74,5 miljoner kronor

Nytt digitalt tillverkningssystem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist

The Birth Poster AB söker:

Customer Service Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta