Prisjakt: 27% av produkterna går upp i pris på Black Friday

Alla e-handlare är dock inte skojare.

Jämförelsetjänsten Prisjakt varnar nu konsumenterna för att allt inte är guld och gröna skogar under den stora shoppingfestivalen Black Friday. Prisjakt har analyserat förra årets Black Friday och kan konstatera att 27 procent av produkterna då helt enkelt steg i pris.

LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Annons
Annons

Priserna jämfördes på 5 000 produkter mellan den 18 november, fredagen innan Black Friday, och den 25 november, det vill säga Black Friday 2016. Många produkter sjönk givetvis i pris men nära 30 procent såg alltså höjningar under den stora rea-dagen, jämfört med fredagen innan.

- Den genomsnittliga prisnedgången under förra årets Black Friday var faktiskt blygsamma 17 procent, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt, i ett pressmeddelande.

"Fortfarande möjligt att göra kap"

I snitt gick alltså priserna ner på de 5 000 mest populära produkterna, i 100 olika kategorier, med 17 procent. Men Prisjakt lever förstås även de på Black Friday-hajpen och konstaterar att det trots en “relativt låg genomsnittlig prissänkning” går att fynda.

- Trots att vissa produkter ökar i pris är det fortfarande möjligt att göra riktiga kap under Black Friday, så länge man jämför enskilda produkter och har koll på ursprungspriset, skriver Prisjakt.

Prisjakt, som på sin sajt försöker samla alla Black Friday-erbjudanden, kan samtidigt konstatera att det är 1 000 fler e-handlare som kör en kampanj under fredagen än under mellandagsrean. Vilket förstås visar på hur stark shoppingdagen har blivit.

LÄS ÄVEN: Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!