Annons

Prisjakt: 27% av produkterna går upp i pris på Black Friday Carl Vult von Steyern

Prisjakt: 27% av produkterna går upp i pris på Black Friday

2017-11-23 11:30

Alla e-handlare är dock inte skojare.

Jämförelsetjänsten Prisjakt varnar nu konsumenterna för att allt inte är guld och gröna skogar under den stora shoppingfestivalen Black Friday. Prisjakt har analyserat förra årets Black Friday och kan konstatera att 27 procent av produkterna då helt enkelt steg i pris.

LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Priserna jämfördes på 5 000 produkter mellan den 18 november, fredagen innan Black Friday, och den 25 november, det vill säga Black Friday 2016. Många produkter sjönk givetvis i pris men nära 30 procent såg alltså höjningar under den stora rea-dagen, jämfört med fredagen innan.

- Den genomsnittliga prisnedgången under förra årets Black Friday var faktiskt blygsamma 17 procent, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt, i ett pressmeddelande.

"Fortfarande möjligt att göra kap"

I snitt gick alltså priserna ner på de 5 000 mest populära produkterna, i 100 olika kategorier, med 17 procent. Men Prisjakt lever förstås även de på Black Friday-hajpen och konstaterar att det trots en “relativt låg genomsnittlig prissänkning” går att fynda.

Annons
Annons
- Trots att vissa produkter ökar i pris är det fortfarande möjligt att göra riktiga kap under Black Friday, så länge man jämför enskilda produkter och har koll på ursprungspriset, skriver Prisjakt.

Prisjakt, som på sin sajt försöker samla alla Black Friday-erbjudanden, kan samtidigt konstatera att det är 1 000 fler e-handlare som kör en kampanj under fredagen än under mellandagsrean. Vilket förstås visar på hur stark shoppingdagen har blivit.

LÄS ÄVEN: Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta