Annons

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37% Siffrorna har börjat stiga

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

2017-11-22 13:30

Kraftig orderökning under måndag och tisdag.

Trots att Black Friday egentligen inte har så många år på nacken i Sverige, har e-handlarna på flera håll hunnit med att utöka dagen till någon form av "Black Weekend", och i vissa fall till och med en hel "Black Week" full av erbjudanden. 

LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Försäljningsökningen som Black Friday för med sig borde alltså i allt högre utsträckning märkas av redan under dagarna som leder upp till fredagens stora shoppingkalas, och när vi konsulterar Ehandel.se Analytics får vi klart för oss att många kunder redan har satt igång att klicka på nätets köpknappar. 

Intäktsökning på 23 procent i veckan

Under måndagen och tisdagen den här veckan har antalet order skjutit i höjden, eller åtminstone ökat med 37 procent, och samtidigt har intäkterna gått upp med 23 procent. 

Det ska dock sägas att det är först de senaste dagarna som någon Black Friday-effekt har märkts av. Hittills i november (till och med den 21:a) ligger intäktsökningen för svensk e-handel på 12 procent, vilket får ses som lite med tanke på att motsvarande ökningar under september och oktober hamnade på 18 respektive 16 procent. 

Annons
Annons

Singles Day slog alla rekord

Men det handlar alltså fortfarande om en ökning från förra årets siffror, som grafen ovan visar, och av allt att döma kan årets november fortfarande bli en riktig rekordmånad. Under perioden 1-21 november har antalet order som har trillat in hos e-handlarna ökat med 24 procent. Årets Singles Day, som ägde rum den 11 november, innebar dessutom en ökning på hela 39 procent jämfört med förra året. 

LÄS ÄVEN: Singles Day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel

All statistik i artikeln är hämtad från Ehandel.se Analytics, där över 300 svenska e-handlare delar med sig av sin data.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Annons
Annons
Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

"Hoppas att andra leveransföretag följer deras spår".

Annons
Annons
Jessica Egman om AI som katalysator i <nobr>e-handeln</nobr>

Helgläsning: Jessica Egman om AI som katalysator i e-handeln

"Små e-handlare behöver AI mest".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta