RNB:s e-handelsflopp: ”Försäljningen har varit marginell”

Nya e-handelskonceptet Man of a Kind har endast sålt för 1,1 miljoner sedan starten i höstas.

I augusti 2016 kunde vi berätta att modekoncernen RNB, som bland annat driver Brothers och Polarn O. Pyret, skulle lansera ett nytt e-handelskoncept, som de kallade Man of a Kind. Projektet var en riktig storsatsning och sade sig i princip helt sakna konkurrens från andra e-handelsaktörer.

Digital storsatsning gav magert resultat 

När man dessutom lyckades rekrytera modeveteranen Oscar Åsman till att ansvara för satsningen, såg projektet ut att ha alla förutsättningar att lyckas på marknaden.

Annons

Men hittills har de stora intäkterna lyst med sin frånvaro. Det konstaterar RNB nu i sin egen delårsrapport som släpptes imorse. Istället har Man of a kind floppat rejält.

- Försäljningen för Man of a kind har under kvartalet varit marginell, konstaterar RNB bland annat och syftar på det senaste kvartalet.

Försäljning: 1,1 miljoner sedan start

Under det senaste kvartalet har Man of a Kind endast sålt för 200 000 kronor och sedan starten uppgår den totala försäljningen till 1,1 miljoner. Detta samtidigt som de andra företagen inom koncernen omsatt hundratals miljoner var under samma period.

Rörelseresultatet för affärsområdet "Övrigt", där Man of a Kind ingår, uppgår under perioden september 2016 till maj 2017 till -27,7 miljoner. Det totala rörelseresultatet för hela koncernen under samma period är 58,6 miljoner kronor.

"Vi kommer att fortsätta satsa" 

Men trots det klena resultatet så uppger koncernens VD Magnus Håkansson att man kommer att fortsätta med projektet.

- Vi kommer att fortsätta att satsa på Man of a kind! Detta är en betydelsefull strategisk satsning för oss, skriver han i ett mejl till Ehandel.se. 

I delårsrapporten går det även att läsa följande:

- Även om Man of a Kind bidrar negativt i kvartalet är det viktigt för RNB att möta kunderna både i butik och på internet. Därför fortsätter vi vår satsning på utveckling av e-handel och våra omnikanalerbjudanden, som uppvisar god tillväxt drivet av framför allt Polarn O. Pyret och Brothers. Jag är övertygad om att vår e-handel kommer att svara för en betydande del av RNBs försäljning i framtiden, och där är också Man of a Kind en viktig kanal, skriver Magnus Håkansson i sin kommentar i rapporten.

Annons

"Otillfredställande" 

Han konstaterar även att resultaten för koncernens företag skiljer sig åt. Under det senaste kvartalet uppges Brothers ha haft en “stark försäljningsutveckling” och Polarn O. Pyret sägs nu ha börjat komma på fötter efter ett “vändningsarbete”. Utvecklingen för Department & Stores, som bland annat driver NK, beskrivs dock som “otillfredsställande”.

Annons