RO fäller dockreklam med Youtubern Misslisibell

Att 15-åringen snabbt införde ett förtydligande i rubriken hjälpte inte.

I förra veckan kunde vi berätta om att Isabella Löwengrip fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, för att inte tillräckligt tydligt ha märkt ut att ett blogginlägg varit sponsrat av Partykungen.

Nu har ännu en internet-profil med ung publik gått samma öde till mötes. Denna gång är det Youtubern Misslisibell, eller Lisa Jonsson som hon egentligen heter, som gjort en video där hon berättar om dockor från e-handlaren MissMiniMe.

Annons

"Räcker inte att snabbt nämna samarbete"

Även den här gången har Ron uppmärksammats på att inslaget inte tydligt nog anger att det hela rör sig om ett samarbete mellan avsändaren och tillverkaren av produkten.

Anmälaren menar att Misslisibell borde ha varit extra tydlig då reklamen huvudsakligen bedöms rikta sig till barn i åldrarna 9-11 år.

- De flesta barn i tio­års­åldern vet inte vad detta samarbete syftar till. Det ska inte heller räcka att friskriva sig från ansvar genom att snabbt nämna ordet "samarbete" i början av videon, skriver anmälaren bland annat.

Blev känd som 9-åring

Vidare har anmälaren reagerat på att Jonsson i videon “är överdrivet positiv till produkten” och “nämner ett flertal gånger att det är rabatt” just nu.

Lisa Jonsson blev känd under namnet Lissibell redan som 9-åring och blev snabbt populär bland många mycket unga flickor som delade hennes intresse för kläder och smink. Idag har Jonsson hunnit bli 15 år och driver numera sin Youtube-kanal tillsammans med det norska företaget GR-Trading AS.

"Har gjort allt i sin makt"

Då Jonsson fortfarande är minderårig är det dock hennes vårdnadshavare som ansvarar för svaret som skickats till Ron.

De lyfter bland annat fram att Lissibelle hela tiden angett att det hela rör sig om ett samarbete med MissMiniMe. Efter att hon fått kännedom om anmälan till Reklamombudsmannen har hon dessutom försökt förtydliga saken ytterligare, enligt vårdnadshavarna.

- Lisa Jonsson har, efter att ha fått kännedom om anmälan, direkt gjort justeringar för att ta bort sådan info som man i anmälan menar kan vara misledande, allt för att förstärka att hennes mening aldrig har varit att missleda någon utan snarare att vara övertydlig med vem som är avsändare/samarbetspartner. Hon har dessutom gjort tillägg i titelytor/description box på ett par videor för att förstärka för nya tittare än mer att det är ett samarbete, utöver att hon sedan tidigare i samtliga videor redan nämner det muntligen. Dessa insatser måste anses som att Lisa Jonsson gjort allt i sin makt att vara transparent med vilken samar­betspartner som avsetts i aktuella videor enligt aktuella riktlinjer, sammanfattar Ron deras ståndpunkt i beslutet.

Annons

Detta räcker dock inte, enligt Reklamombudsmannen, som fäller Misslisibell för att ha publicerat reklam som strider mot regeln att reklam till barn ska utformas med särskild aktsamhet.

Frias för uppmaning till köp

Hon frias däremot för att ha brutit mot regeln som säger att reklam som vänder sig till barn inte får uppmana till köp.

- Nämnden finner att den unga målgruppen i och för sig uppfattar påståendena som en uppmaning att handla annonsörens produkter. Påståendet kan dock inte anses som en sådan direkt uppmaning till köp som avses med förbudet. Lisa Jonssons uttalanden innehåller hänvisning till annonsörens produkter och webbplats, uppgifter om tidsbegränsad rabatt samt fördelarna med det aktuella erbjudandet. Framställningen är därför inte att betrakta som en direkt köpuppmaning i strid med marknadsföringslagen och strider därmed inte mot artikel 1 första stycket i ICC:s regler, skriver Ron i beslutet.

Annons