Annons

Rekonstruktionen klar - nu ska Teknikmagasinet växa på nätet

Rekonstruktionen klar - nu ska Teknikmagasinet växa på nätet

2018-06-12 15:00

"Detaljhandelns död är överskattad".

Efter att tvingats konstatera att skulderna hade blivit för stora och att affären inte längre gick ihop, beslutade Solna Tingsrätt att Teknikmagasinet skulle ingå en rekonstruktion.

LÄS ÄVEN: Teknikmagasinet nära konkurs - ska lösa krisen med e-handel

"Starkare än på många år"

Nästan exakt ett år senare kommer beskedet om att rekonstruktionen avslutats och att ackordet vunnit laga kraft. Teknikmagasinet låter i dag meddela att bolaget är "starkare än någonsin".

- Vi står nu finansiellt starkare än på många år. Under rekonstruktionen har vi sett över alla våra kostnader och vässat vår affärsstrategi, dessutom har vi en unik position på marknaden. Vi är övertygade att vi kommer stå starka i det nya detaljhandelslandskap som är på framväxt, säger Teknikmagasinets vd Catherine Sahlgren i ett pressmeddelande.

I samband med att rekonstruktionen avslutats har Teknikmagasinet fått en ny ägare.

Annons
Annons
- Nye ägaren Peter Gyllenhammar AB (PG AB), har eliminerat bolagets externa skuldsättning och gett Teknikmagasinet finansiella förutsättningar att utveckla bolaget vidare, berättar Teknikmagasinet.

LÄS ÄVEN: Planen: Kan räddas av finansman

"Krävs förändring och utveckling"

Under det år som rekonstruktionen pågått har Teknikmagasinet bland annat dragit ner på sina kostnader samt lagt tid och resurser på att utveckla sin e-handel.

Företaget har dessutom hunnit med att ta fram nya omnikanallösningar och att se över lägena för sina fysiska butiker.

- Vi ser tydliga tecken på en tilltagande lönsamhet. Vi siktar på att göra en stark turn around, och fortsatt expansion. Vi har små yteffektiva butiker i A-lägen och fantastisk personal, vilket kommer vara konkurrenskraftigt i en ökande e-handelsomställning. Vi tror detaljhandelns död är överskattad. Men det krävs förändring och utveckling, säger Catherine Sahlgren.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

2
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta