E-handelsrekord före lunch när Elgiganten drog igång rean

Passerade fjolårets siffra efter ett par timmar.

Efter en lyckad Singles Day och en ännu mer framgångsrik Black Friday hade man kanske trott att Elgigantens kunder hade hunnit handla klart för i år. Men när årets mellandagsrea drog igång på juldagen visade det sig att så knappast var fallet.

LÄS ÄVEN: Sålde för tiotals miljoner i natt

Annons

"E-handeln den stora vinnaren"

På företagets hemsida fick försäljningen nämligen så pass bra fart att försäljningssiffran för hela juldagen 2016 i år nåddes redan före lunch.

- Det har blivit tradition för många att bege sig till våra varuhus under juldagen och i år valde fler kunder än någonsin tidigare att besöka oss. Försäljningen ökade i samtliga kanaler, men e-handeln var den stora vinnaren. Redan vid lunchtid passerade vi fjolårets försäljning för hela dagen förra året, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson i en kommentar.

En TV varannan sekund

Den produkt som flest kunder var ute efter var en ny TV, och mellan 08 och 09 såldes en TV-apparat varannan sekund. På andra och tredje plats kom surfplattan respektive mobiltelefonen.

- Vi vet av erfarenhet vad kunderna efterfrågar under mellandagsrean och i år har vi en extrem tillgång på produkter, så jag räknar med en fortsatt mycket stark försäljning under mellandagarna. På onsdag får vi dessutom nya leveranser och kan fylla på med nya erbjudanden. Vi kommer att göra väldigt många kunder nöjda under den här mellandagsrean, säger Niclas Eriksson.

LÄS ÄVEN: Elgigantens e-handel femdubblades på Singles Day

Dubbelt upp hos NetOnNet

Även hos NetOnNet har mellandagsrean fått en stark start. Under gårdagen rapporterade företaget mer än fördubblad försäljning från föregående år. 

- Vi ser ökningar både i vår webshop men även i våra Lagershopar. Det visar tydligt att vårat omfattande arbete med kundfokus gällande rätt sortiment, rätt prisbild samt även NetOnNets omnikanalupplägg hjälper kunderna att handla på deras villkor. När, var och hur det passar dem, säger Ulrika Sohtell, marknadschef på NetOnNet, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons