Annons

Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday Cyber Monday ökar som aldrig förr

Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday

2017-11-29 16:04

"Starkaste ökningen vi har kunnat se".

Med Black Friday, Black Week och till och med Black Month på vissa håll, har Cyber Monday - e-handelns egen readag - kommit lite i  skymundan. Med sin placering efter alla de andra shoppingfestligheterna har Cyber Monday möjligen ett sämre utgångsläge när det kommer till att locka kunder. 

LÄS ÄVEN: Cyber Monday - den bortglömda readagen?

Eller så är det snarare så att kunderna trivs med att ha en sista chans att fynda innan julförsäljningen drar igång på allvar. Enligt Ehandel.se Analytics har dagen nämligen knappast tappat under de senaste åren. Tvärtom ligger orderökningen, jämfört med förra årets Cyber Monday, på rekordhöga 48 procent. 

Samtidigt har intäkterna i sin tur ökat med inte heller så blygsamma 43 procent jämfört med Cyber Monday 2016.   

Annons
Annons
- Det här är den starkaste ökningen sedan vi först kunnat se att Cyber Monday påverkade försäljningsstatistiken, konstaterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Men även om Cyber Monday alltså levererar rekordökningar på både order- och intäktssidan, är utvecklingen för dagen långt ifrån lika exeptionell som den som Black Friday visar upp. Som vi kunde rapportera i måndags, ökade antalet order under Black Friday med 69 procent jämfört med förra året. Samtidigt steg Black Friday-intäkterna i svensk e-handel med hela 87 procent. 

LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta