Annons

Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday Cyber Monday ökar som aldrig förr

Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday

2017-11-29 16:04

"Starkaste ökningen vi har kunnat se".

Med Black Friday, Black Week och till och med Black Month på vissa håll, har Cyber Monday - e-handelns egen readag - kommit lite i  skymundan. Med sin placering efter alla de andra shoppingfestligheterna har Cyber Monday möjligen ett sämre utgångsläge när det kommer till att locka kunder. 

LÄS ÄVEN: Cyber Monday - den bortglömda readagen?

Eller så är det snarare så att kunderna trivs med att ha en sista chans att fynda innan julförsäljningen drar igång på allvar. Enligt Ehandel.se Analytics har dagen nämligen knappast tappat under de senaste åren. Tvärtom ligger orderökningen, jämfört med förra årets Cyber Monday, på rekordhöga 48 procent. 

Samtidigt har intäkterna i sin tur ökat med inte heller så blygsamma 43 procent jämfört med Cyber Monday 2016.   

Annons
Annons
- Det här är den starkaste ökningen sedan vi först kunnat se att Cyber Monday påverkade försäljningsstatistiken, konstaterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Men även om Cyber Monday alltså levererar rekordökningar på både order- och intäktssidan, är utvecklingen för dagen långt ifrån lika exeptionell som den som Black Friday visar upp. Som vi kunde rapportera i måndags, ökade antalet order under Black Friday med 69 procent jämfört med förra året. Samtidigt steg Black Friday-intäkterna i svensk e-handel med hela 87 procent. 

LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta