Annons

Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday Cyber Monday ökar som aldrig förr

Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday

2017-11-29 16:04

"Starkaste ökningen vi har kunnat se".

Med Black Friday, Black Week och till och med Black Month på vissa håll, har Cyber Monday - e-handelns egen readag - kommit lite i  skymundan. Med sin placering efter alla de andra shoppingfestligheterna har Cyber Monday möjligen ett sämre utgångsläge när det kommer till att locka kunder. 

LÄS ÄVEN: Cyber Monday - den bortglömda readagen?

Eller så är det snarare så att kunderna trivs med att ha en sista chans att fynda innan julförsäljningen drar igång på allvar. Enligt Ehandel.se Analytics har dagen nämligen knappast tappat under de senaste åren. Tvärtom ligger orderökningen, jämfört med förra årets Cyber Monday, på rekordhöga 48 procent. 

Samtidigt har intäkterna i sin tur ökat med inte heller så blygsamma 43 procent jämfört med Cyber Monday 2016.   

Annons
Annons
- Det här är den starkaste ökningen sedan vi först kunnat se att Cyber Monday påverkade försäljningsstatistiken, konstaterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Men även om Cyber Monday alltså levererar rekordökningar på både order- och intäktssidan, är utvecklingen för dagen långt ifrån lika exeptionell som den som Black Friday visar upp. Som vi kunde rapportera i måndags, ökade antalet order under Black Friday med 69 procent jämfört med förra året. Samtidigt steg Black Friday-intäkterna i svensk e-handel med hela 87 procent. 

LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Annons
Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

IKEA om chockbeskedet:

IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Lämnar tillbaka marken till Malmö stad.

Annons
Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta