Annons

Richardsson om hur du lyckas med popup Maria Richardsson

Expertens tips: Richardsson om hur du lyckas med popup

2016-11-03 15:40

Nordic Design Collectives VD och grundare Maria Richardsson ger sina bästa tips på hur man lyckas med att sätta upp en tillfällig butik.

Maria Richardsson har de senaste åren sjösatt flera satsningar på popup-butiker under bland annat modemässor och i olika städer och köpcentrum inför julhandeln. Hon var nyligen med i Veckans 5 här på Ehandel.se och då kom svaren direkt från en popup-butik i London.

När årets främsta shoppingsäsong nu närmar sig på nytt bad vi henne att dela med sig av sina bästa tips till andra e-handlare som är nyfikna på att ge tillfälliga butiker ett försök.

1. Tänk igenom ditt syfte

Vill du ha en popup för att bygga varumärke, eller sälja av varulager?

- Syftet är grundläggande, och påverkar sedan var du väljer att lägga din popup, hur länge den ska vara öppen och när på året det passar, säger Maria Richardsson.

2. Samarbeta med den lokala ledningen

Oavsett om det är centrumchefen eller den lokala handlarföreningen är det enligt Maria Richardsson viktigt att ha en god dialog.

- En del ser fortfarande e-handel och popup stores som ett hot istället för en möjlighet att dra mer kunder till området. Ett bra samarbete gör att det här kan bli en möjlighet till mervärde för alla inblandade, både den som driver popup och de som redan finns på plats.

3. Håll det så enkelt som möjligt

Som e-handlare är det lätt att börja bygga integrationer och system för det mesta. Men i en popup går det att hålla det enkelt, med manuella dagsordrar i systemet för försäljningen och betalningar via iZettle.

4. Skaffa detaljhandelskompetens

E-handel är svårt och komplext - och det är detaljhandel också! Så se till att ha rätt kompetens med dig.

Annons
Annons
- Det är inte bara att skaffa lokal, ställa in produkter och hoppas att kunderna kommer in och ger dig pengar. Du måste kunna exponera produkter, hantera kunder, sälja i butik, välja rätt läge, lägga schema och mycket mycket mer.

5. Använd tillfället för kundanalys

En popup eller ett fysiskt event är ett fantastiskt tillfälle att få en djupare förståelse för dina kunder.

- Du ser vilka de är, du kan höra vad de pratar om, vad de funderar över och fråga dem vad de tycker på ett helt annat sätt än vad man kan vid digital analys, avslutar Maria Richardsson.

Vill du ha fler tips från experter? Läs även

Svärdson vet hur man lägger upp frakten

Jonas Carlström kan allt om Facebook-annonser

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta