Annons

Richardsson om hur du lyckas med popup Maria Richardsson

Expertens tips: Richardsson om hur du lyckas med popup

2016-11-03 15:40

Nordic Design Collectives VD och grundare Maria Richardsson ger sina bästa tips på hur man lyckas med att sätta upp en tillfällig butik.

Maria Richardsson har de senaste åren sjösatt flera satsningar på popup-butiker under bland annat modemässor och i olika städer och köpcentrum inför julhandeln. Hon var nyligen med i Veckans 5 här på Ehandel.se och då kom svaren direkt från en popup-butik i London.

När årets främsta shoppingsäsong nu närmar sig på nytt bad vi henne att dela med sig av sina bästa tips till andra e-handlare som är nyfikna på att ge tillfälliga butiker ett försök.

1. Tänk igenom ditt syfte

Vill du ha en popup för att bygga varumärke, eller sälja av varulager?

- Syftet är grundläggande, och påverkar sedan var du väljer att lägga din popup, hur länge den ska vara öppen och när på året det passar, säger Maria Richardsson.

2. Samarbeta med den lokala ledningen

Oavsett om det är centrumchefen eller den lokala handlarföreningen är det enligt Maria Richardsson viktigt att ha en god dialog.

- En del ser fortfarande e-handel och popup stores som ett hot istället för en möjlighet att dra mer kunder till området. Ett bra samarbete gör att det här kan bli en möjlighet till mervärde för alla inblandade, både den som driver popup och de som redan finns på plats.

3. Håll det så enkelt som möjligt

Som e-handlare är det lätt att börja bygga integrationer och system för det mesta. Men i en popup går det att hålla det enkelt, med manuella dagsordrar i systemet för försäljningen och betalningar via iZettle.

4. Skaffa detaljhandelskompetens

E-handel är svårt och komplext - och det är detaljhandel också! Så se till att ha rätt kompetens med dig.

Annons
Annons
- Det är inte bara att skaffa lokal, ställa in produkter och hoppas att kunderna kommer in och ger dig pengar. Du måste kunna exponera produkter, hantera kunder, sälja i butik, välja rätt läge, lägga schema och mycket mycket mer.

5. Använd tillfället för kundanalys

En popup eller ett fysiskt event är ett fantastiskt tillfälle att få en djupare förståelse för dina kunder.

- Du ser vilka de är, du kan höra vad de pratar om, vad de funderar över och fråga dem vad de tycker på ett helt annat sätt än vad man kan vid digital analys, avslutar Maria Richardsson.

Vill du ha fler tips från experter? Läs även

Svärdson vet hur man lägger upp frakten

Jonas Carlström kan allt om Facebook-annonser

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta